نقد و بررسی میزان تطابق متن‌های زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زبان و ادبیات عربی

2 استاد دانشگاه فرهنگیان، گروه زبان و ادبیات عرب

10.48310/alle.2024.14427.1124

چکیده

در برنامه درسی ملی، یکی از حوزه‌های تربیت و یادگیری، قرآن و زبان عربی است، در این رویکرد جدید پرورش مهارت‌های زبانی (شنیدن، خواندن، نوشتن و سخن گفتن) که به منظور «فهم متن» است بسیار مورد توجه قرار گرفته اما توجه شایانی به قواعد نشده است، در صورتی که دانستن یک زبان، به معنای شناختن قواعد آوایی و دستوری در کنار یادگیری واژگان آن زبان و تسلط بر همه نکاتش است؛ لذا در کتاب‌های درسی جدید، با ‏پرداختن زیاد به مباحث ترجمه و آموزش لغات، اهمیت بحث قواعد مورد اغماض قرار گرفته، اما تمامی این مباحث باعث نمی‌گردد تا نقش مؤثر قواعد ساختاری در جمله‌سازی زبان عربی که از طریق متون تسهیل می گردد، نادیده انگاشته شود. بنابراین نویسندگان این جستار سعی دارند به روش توصیفی- تحلیلی به نقش متن در تفهیم‌سازی قواعد و شیوه‌ی استفاده نمودن آن در کتاب عربی رشته انسانی بپردازند. پس برخی نمونه‌های ارائه شده نشان می‌دهد که عدم تطابق متن و قواعد ساختاری مانع یادگیری زبان عربی می‌شود و باعث خواهد شد که دانش‌آموزان بخاطر عدم وحدت و توالی و یکپارچگی محتوا با قواعد مبحث قواعد و آموزش زبان عربی را دو مقوله‌ی جدا از هم بدانند. لذا رسالت کتاب؛ یعنی تقویت فهم قرآن و متون دینی و جمله‌سازی تا حدودی بر منصه موفقیت ننشیند.

کلیدواژه‌ها