نقد و .بررسی محتوای کتب درسی عربی دوره دوم متوسطه دوم از نظر زبانشناسی.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان -پردیس علامه امینی تبریز

3 القسم التربوی لعلم النفس والإرشاد ، جامعة فرهنجیان ، ص.ب .889-14665 ، طهران ، إیران.

چکیده

هر اثری با توجه به موضوع و ساختار، زبان ویژه­ای دارد. زبان برخی از آثار با توجه به عاطفه و تخیّل به‌کاررفته در اثر، ساده و همه‌فهم و برخی نیز به دلیل برخی لغات، اصطلاحات، نیاز به تأمل و توجه بسیاری دارد. کتاب­های عربی دوره دوم متوسطه از مهم‌ترین و در دسترسی‌ترین منابع آموزشی در زمینه یادگیری عربی و به‌تبع آن آشنایی با مفاهیم دینی و قرآنی و احادیث و ... برای فراگیران است. تحقیق حاضر با روش کتابخانه­ای و توصیفی در پی نقد و بررسی کتب عربی دوره دوم متوسطه از منظر زبان­شناسی است. واکاوی کتب عربی موردبحث مبین آن است که مؤلفین با دقت زبانی و ظرافت خاصی موضوعات کتب درسی را انتخاب کرده­اند و با توجه به سطح علمی فراگیران و مقتضای حالشان، متون را بر مبنای ابعاد زبانی دسته­بندی کرده ­اند.

کلیدواژه‌ها