دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
10.48310/alle.2025.4508
چکیده
یکی از مواردی که در کتابهای آموزشی و درسی برای انتقال معنا و تحقق اهداف آموزشی اهمیت زیادی دارد، تناسب مطلوب بین تصویر و متن مربوط به آن است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تناسب بین هر یک از تصاویر اصلی و متون مربوطه در دروس کتابهای عربی متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی نظریه کرس و ون لیوون است. این نظریه یکی از حوزههای نشانهشناسی اجتماعی در تحلیل تصاویر و متون است. روش این پژوهشِ توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. در ادامه برای بررسی رابطه بین متن و تصویر، از کتابهای عربی پایه هفتم تا نهم دوره متوسطه اول پنج مورد از تصاویر اصلی همراه با متن هر درس انتخاب شدند و میزان تناسب آنها با متن مربوطه در سه سطح زیاد (ایدهآل)، متوسط و کم مورد بررسی قرار گرفتند. از هر کدام از این سطوح در هر سه پایه، نمونههایی از تصاویر و متن در این نوشتار آورده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که در اکثر تصاویر مورد بررسی معادل 73.34% پیوستگی کامل و مناسبی با متن مربوطه که مطابق با اهداف آموزشی و انتقال معنا باشد، وجود نداشت و فقط در 33.33% تصاویر مورد بررسی، تناسب کامل ایجاد شده بود. ازاینرو لازم است تغییراتی در متن و تصاویر اصلی این کتابها صورت بگیرد که میزان تناسب به سطح ایدهآل برسد تا انتقال معنا و نیل به اهداف آموزشی برای فراگیران بهصورت کامل حاصل گردد.
آقائی نژاد, بهنام . (1404). ارزیابی میزان تناسب بین تصــویر و مــتن در کتابهای عـــربی نونگاشت دوره متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی (متنی) نظریه گونتر کرس و تئو ون لیوون. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7(2), 85-103. doi: 10.48310/alle.2025.4508
MLA
آقائی نژاد, بهنام . "ارزیابی میزان تناسب بین تصــویر و مــتن در کتابهای عـــربی نونگاشت دوره متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی (متنی) نظریه گونتر کرس و تئو ون لیوون", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7, 2, 1404, 85-103. doi: 10.48310/alle.2025.4508
HARVARD
آقائی نژاد, بهنام. (1404). 'ارزیابی میزان تناسب بین تصــویر و مــتن در کتابهای عـــربی نونگاشت دوره متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی (متنی) نظریه گونتر کرس و تئو ون لیوون', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7(2), pp. 85-103. doi: 10.48310/alle.2025.4508
CHICAGO
بهنام آقائی نژاد, "ارزیابی میزان تناسب بین تصــویر و مــتن در کتابهای عـــربی نونگاشت دوره متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی (متنی) نظریه گونتر کرس و تئو ون لیوون," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7 2 (1404): 85-103, doi: 10.48310/alle.2025.4508
VANCOUVER
آقائی نژاد, بهنام. ارزیابی میزان تناسب بین تصــویر و مــتن در کتابهای عـــربی نونگاشت دوره متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی (متنی) نظریه گونتر کرس و تئو ون لیوون. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1404; 7(2): 85-103. doi: 10.48310/alle.2025.4508