استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
10.48310/alle.2025.4278
چکیده
آموزش مکالمه زبان عربی به عنوان یکی از زبانهای رسمی در جهان، نیازمند استفاده از راهبردهای تدریس مؤثر و متنوع است. این پژوهش با روش کیفی _ توصیفی به بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال و تأثیر آنها بر فرآیند یادگیری زبانآموزان میپردازد. هدف اصلی تحقیق شناسایی و تحلیل چالشها و فرصتهای ناشی از استفاده از فناوریهای نوین در تدریس مکالمه زبان عربی است. در این راستا، روشهای تدریس مبتنی بر فناوری و تدریس مبتنی بر پروژه به عنوان راهبردهای کلیدی معرفی میشوند. همچنین، تأثیر روشهای یادگیری تعاملی و استفاده از ابزارهای دیجیتال در فرآیند یادگیری بررسی میگردد. بررسی ها نشان می دهد که ادغام فناوری در یادگیری زبان منجر به پیشرفت های قابل توجهی در مهارت زبان شده است. دانش آموزان به جای حفظ کردن و به خاطر سپردن مطالب، با استفاده از فناوری و از طریق تفکر، مطالب درسی را فرا میگیرند. در یادگیری بر مبنای پروژه نیز به زبانآموزان اجازه میدهد تا با انجام پروژههای واقعی، زبان را در زمینههای عملی یاد بگیرند. یادگیری مبتنی بر پروژه میتواند انگیزه و علاقه زبانآموزان را افزایش دهد و به آنها کمک کند تا مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنند. از چالشهای پیش رو اینکه برخی از معلمان ممکن است با ابزارها و فناوریهای نوین آشنا نباشند و بسیاری از معلمان هنوز به روشهای سنتی تدریس وابسته هستند و از روشهای نوین استفاده نمیکنند. علاوه بر این، ملاحظات آموزشی، مانند همسویی با اهداف یادگیری، برای ادغام موفق فناوری بسیار مهم است.
موحدیان عطار, عفیفه . (1404). بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال : چالشها و فرصتها. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7(1), 93-105. doi: 10.48310/alle.2025.4278
MLA
موحدیان عطار, عفیفه . "بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال : چالشها و فرصتها", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7, 1, 1404, 93-105. doi: 10.48310/alle.2025.4278
HARVARD
موحدیان عطار, عفیفه. (1404). 'بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال : چالشها و فرصتها', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7(1), pp. 93-105. doi: 10.48310/alle.2025.4278
CHICAGO
عفیفه موحدیان عطار, "بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال : چالشها و فرصتها," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7 1 (1404): 93-105, doi: 10.48310/alle.2025.4278
VANCOUVER
موحدیان عطار, عفیفه. بررسی راهبردهای تدریس مکالمه زبان عربی در عصر دیجیتال : چالشها و فرصتها. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1404; 7(1): 93-105. doi: 10.48310/alle.2025.4278