زبان انسان، مهمترین وسیلهی ارتباطی و انتقال معنا است. در دنیای امروز که ارتباطات به سرعت در حال تغییر و توسعه است، اهمیت یادگیری زبانهای مختلف بهویژه زبانهای غنیای مانند زبان عربی، محسوس است. زبان عربی امروزه نهتنها بهعنوان یک زبان ارتباطی، بلکه بهعنوان یک پل فرهنگی و معرفتی میان ملتها و فرهنگها مطرح است. یادگیری زبان عربی پیوندی عمیق با فهم تاریخ و تمدن غنی جهان عرب دارد و در این عصر جهانیسازی، مسلماً تسلط به این زبان میتواند دریچهای به فرصتهای جدید ایجاد کند. از این رو، پژوهش در زمینه کاربردی کردن زبان عربی در زندگی دانشآموزان/ زبانآموزان نه تنها ضرورتی آموزشی، بلکه یک نیاز فرهنگی و اجتماعی است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی راهکارهای آموزش کاربردی زبان عربی نسبت به زبانآموزان میپردازد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل روشهای نوین تدریس براساس نمونههای آموزشی مدارس کشورهای خارجی، کاربردی کردن زبان عربی در زندگی دانشآموزان/ زبانآموزان و فعالیتهایی است که میتوانند به بهبود یادگیری زبان عربی کمک کنند. این روشها شامل استفاده از فناوریهای نوین، ایجاد فعالیتهای کلاسیِ متنوع و فراهمسازی محیطهای یادگیری انگیزشی و تعاملی است. یادگیری زبان عربی تأثیرات گستردهای بر دانشآموزان ایرانی دارد که میتواند در زمینههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی، روانشناختی و اقتصادی ظهور پیدا کند. این تأثیرات نه تنها به توانمندیهای زبانی و ارتباطی آنها کمک میکند، بلکه میتواند به ارتقای هویت فرهنگی و معنوی، توسعه فردی و اجتماعی، منجر شود چراکه انگاشتهای ما از یک بافت ارتباطی، حاصل رابطۀ تعاملی بین زبان و فرهنگ است.
غلامعلی زاده, مهران و نظری کدخدایی, ابراهیم . (1404). بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردیِ زبان عربی ( با تکیه بر نمونههای آموزشیِ مدارس کشورهای خارجی ). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7(1), 69-92. doi: 10.48310/alle.2025.4277
MLA
غلامعلی زاده, مهران , و نظری کدخدایی, ابراهیم . "بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردیِ زبان عربی ( با تکیه بر نمونههای آموزشیِ مدارس کشورهای خارجی )", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7, 1, 1404, 69-92. doi: 10.48310/alle.2025.4277
HARVARD
غلامعلی زاده, مهران, نظری کدخدایی, ابراهیم. (1404). 'بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردیِ زبان عربی ( با تکیه بر نمونههای آموزشیِ مدارس کشورهای خارجی )', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7(1), pp. 69-92. doi: 10.48310/alle.2025.4277
CHICAGO
مهران غلامعلی زاده و ابراهیم نظری کدخدایی, "بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردیِ زبان عربی ( با تکیه بر نمونههای آموزشیِ مدارس کشورهای خارجی )," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 7 1 (1404): 69-92, doi: 10.48310/alle.2025.4277
VANCOUVER
غلامعلی زاده, مهران, نظری کدخدایی, ابراهیم. بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردیِ زبان عربی ( با تکیه بر نمونههای آموزشیِ مدارس کشورهای خارجی ). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1404; 7(1): 69-92. doi: 10.48310/alle.2025.4277