مهارت خواندن و درک متن یکی از مهارتهای مهم زبان که برای فهم معنا و افکار موجود در متن بکار میرود. توجه به این مهارت در دروس متون ادبی معاصر یکی از مهمترین موضوعات حوزهی آموزش زبان به شمار میرود. استفاده از روشهای صحیح تدریس میتواند در تقویت مهارت درک متن ادبی نقش بسزایی داشته باشد. با این وجود ملاحظه میشود که متون ادبی با روشهای قدیمی تدریس میشوند و بسیاری از استادان از راهبردهای جدید و مناسب تدریس این متون استفاده نمیکنند. این امر سبب شده است که دانشجویان چندان نتوانند در دست یابی به مهمترین اهداف متون ادبی موفق باشند. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر و همچنین به ارائه راه کارهای مناسب تدریس می پردازد. یافته های پژوهش نشان میدهد اساتید رشته زبان و ادبیات عربی به میزان کم از روش تدریس مناسب و نوین برای درک و فهم متون ادبی استفاده میکنند. از آنجایی که انتخاب روش تدریس در فرایند تدریس از اهمیت ویژهای برخوردار است، ضروری است که اساتید متون ادبی توجه بیشتری به انتخاب آن داشته باشند. مشاهده میشود که اساتید غالباَ از روش سخنرانی برای تدریس متون ادبی استفاده میکنند که در مقایسه با سایر راهبردها، روشی سنتی محسوب میشود، اما از راهبردهای همچون بحث گروهی، بارش مغزی، حل مسئله و یادگیری مشارکتی که راهبردهای جدیدی هستند به ندرت استفاده میکنند.
غافلی, جمال , خضری, علی و بلاوی, رسول . (1403). رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6(2), 38-59. doi: 10.48310/alle.2025.4004
MLA
غافلی, جمال , , خضری, علی , و بلاوی, رسول . "رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6, 2, 1403, 38-59. doi: 10.48310/alle.2025.4004
HARVARD
غافلی, جمال, خضری, علی, بلاوی, رسول. (1403). 'رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6(2), pp. 38-59. doi: 10.48310/alle.2025.4004
CHICAGO
جمال غافلی , علی خضری و رسول بلاوی, "رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6 2 (1403): 38-59, doi: 10.48310/alle.2025.4004
VANCOUVER
غافلی, جمال, خضری, علی, بلاوی, رسول. رویکردهای آموزش و مهارتهای درک متون ادبی عربی معاصر. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1403; 6(2): 38-59. doi: 10.48310/alle.2025.4004