رویکردهای آموزش و مهارت‌های درک متون ادبی عربی معاصر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدعو پردیس دانشگاه فرهنگیان حضرت رسول اکرم (ص) خوزستان

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر

3 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.48310/alle.2025.4004

چکیده

مهارت خواندن و درک متن یکی از مهارت‌های مهم زبان که برای فهم معنا و افکار موجود در متن بکار می‌رود. توجه به این مهارت در دروس متون ادبی معاصر یکی از مهم‌ترین موضوعات حوزه‌ی آموزش زبان به شمار می‌رود. استفاده از روش‌های صحیح تدریس می‌تواند در تقویت مهارت درک متن ادبی نقش بسزایی داشته باشد. با این وجود ملاحظه می‌شود که متون ادبی با روش‌های قدیمی تدریس می‌شوند و بسیاری از استادان از راهبردهای جدید و مناسب تدریس این متون استفاده نمی‌کنند. این امر سبب شده است که دانشجویان چندان نتوانند در دست یابی به مهم‌ترین اهداف متون ادبی موفق باشند.
پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی رویکردهای آموزش و مهارت‌های درک متون ادبی عربی معاصر و همچنین به ارائه راه کارهای مناسب تدریس می پردازد. یافته های پژوهش نشان می‌دهد اساتید رشته زبان و ادبیات عربی به میزان کم از روش تدریس مناسب و نوین برای درک و فهم متون ادبی استفاده می‌کنند. از آنجایی که انتخاب روش تدریس در فرایند تدریس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ضروری است که اساتید متون ادبی توجه بیشتری به انتخاب آن داشته باشند. مشاهده می‌شود که اساتید غالباَ از روش سخنرانی برای تدریس متون ادبی استفاده می‌کنند که در مقایسه با سایر راهبردها، روشی سنتی محسوب می‌شود، اما از راهبردهای همچون بحث گروهی، بارش مغزی، حل مسئله و یادگیری مشارکتی که راهبردهای جدیدی هستند به ندرت استفاده می‌کنند.

کلیدواژه‌ها