چالش ترجمه ی افعال عربی برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم؛ راهکارها و پیشنهادها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان، سرگروه عربی استان فارس

2 رئیس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید بهشتی اقلید

3 دبیر عربی ناحیه یک و سر گروه متوسطه اول استان فارس

10.48310/alle.2025.4003

چکیده

آموزش زبان عربی همواره یکی از مهم ترین دغدغه های دست اندرکاران آموزش در کشور ما به شمار می آید؛ چراکه این زبان علاوه
بر درهم آمیختگی تفکیک ناپذیر با زبان فارسی، از یک سو زبان دین و کتاب آسمانی ماست و از سوی دیگر با بیش از 400 میلیون
گویشور در سطح جهان یکی از زبان های زنده ی دنیا است که کامل ترین آن ها نیز شمرده می شود. در این راستا پژوهش حاضر
درصدد آن است که با بررسی و تحلیل آماری میزان پاسخ دهی دانش آموزان به سؤالات مختلف درس عربی در امتحانات نهایی
خردادماه 1402 و نظرسنجی از سرگروه های درس عربی در سطح استان فارس، ضمن شناسایی مهم ترین چالش پی ش روی
دانش آموزان در فرآیند آموزش و فراگیری این زبان، راهکارها و پیشنهادهایی عملیاتی در جهت بهبود وضعیت موجود ارائه نماید.
نتایج حاصله بیانگر آن است که مبحث شناخت و ترجمه ی افعال باوجود نقش بسیار مهم و کلیدی آن در فهم درست متون دینی و
به طورکلی فهم زبان عربی، یکی از چالشی ترین مباحث پیشروی دبیران و فراگیران به شمار می رود که کمترین میزان پاسخگویی
دانش آموزان را در امتحانات نهایی و داخلی در هر دو مقطع )متوسطه ی اول و دوم( به خود اختصاص داده است، به طوری که میانگین
کشوری میزان پاسخگویی پایه ی دوازدهم به سؤالات این بخش در امتحانات نهایی خردادماه 1402 برای رشته ی تجربی و ریاضی
36 درصد بوده است که متأسفانه در این بخش فقط 3 استان آن هم با نمره ی بسیار ضعیف 10 / 38/18 درصد و رشته ی انسانی 82
موفق به قبولی شده و سایر استان ها در این مهم ناموفق بوده اند و به نظر می رسد این مبحث در هر دو عرصه ی تألیف کتب درسی و
تدریس و چگونگی آموزش آن به فراگیران نیازمند یک بازنگری جدی است.

کلیدواژه‌ها