عربی تنها درسی است که در قانون اساسی ایران برای تدریس در دوره متوسطه ذکر شده است، از طرفی بیشترین تاثیر را بر فارسی در دوران بعد اسلام داشته و در هم تنیده شده اند و امروزه بسیاری از کلمات استعمال شده ایرانیان در مکالمات روزمره ریشه عربی دارد، فلذا تدریس ان جایگاه ویژه در نظام آموزشی کشور دارد. اما عربی در میان فراگیران جذابیت کمتری دارد و پژوهش ها نشان داده به دلایل مختلف رغبت به فراگیری این درس کم است، یکی از راه های بهبود ان استفاده از فناوری روز می باشد. هوش مصنوعی که جزئی از صنعتIT است پیشرفت چشمگیری در عرصه های گوناگون از جمله امر آموزش داشته است . پژوهش حاضر در صدد است راهکار های استفاده از هوش مصنوعی در تدریس عربی را با رویکرد پژوهشی- مروری و با منابع کتاب خانه ای بررسی کند. یافته ها نشان می دهد که از امکانات هوش مصنوعی نظیر شخصی سازی، واقعیت افزوده، بازی های کامپیوتری می توان در فرآیند تدریس عربی استفاده کرد همچنان که نرم افزار های مختلف هوش مصنوعی وجود دارند که از آنها در تدریس بخش های مهم عربی نظیر ترجمه متون و آموزش قواعد می توان بهره برد. این مقاله پیشنهاد میکند برای بهبود درس عربی در مدارس نیاز است که گروههای مجرب حوزه هوش مصنوعی و تعلیم وتربیت به بررسی ابعاد به کارگیری این صنعت در تدریس دروس مدارس مخصوصا عربی بپردازند.
حسین پور, سجاد . (1403). بررسی راهکارهای آموزش زبان عربی در مدارس مبتنی بر صنعت هوش مصنوع. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6(2), 5-22. doi: 10.48310/alle.2025.4002
MLA
حسین پور, سجاد . "بررسی راهکارهای آموزش زبان عربی در مدارس مبتنی بر صنعت هوش مصنوع", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6, 2, 1403, 5-22. doi: 10.48310/alle.2025.4002
HARVARD
حسین پور, سجاد. (1403). 'بررسی راهکارهای آموزش زبان عربی در مدارس مبتنی بر صنعت هوش مصنوع', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6(2), pp. 5-22. doi: 10.48310/alle.2025.4002
CHICAGO
سجاد حسین پور, "بررسی راهکارهای آموزش زبان عربی در مدارس مبتنی بر صنعت هوش مصنوع," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6 2 (1403): 5-22, doi: 10.48310/alle.2025.4002
VANCOUVER
حسین پور, سجاد. بررسی راهکارهای آموزش زبان عربی در مدارس مبتنی بر صنعت هوش مصنوع. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1403; 6(2): 5-22. doi: 10.48310/alle.2025.4002