بایسته‌های کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریه‌ی نشر نوآوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.48310/alle.2024.3645

چکیده

هدف آموزش قواعد صرف عربی، بالابردن سطح درست­خوانی و فهم متون و افزایش علاقه و انگیزه یاد­گیرندگان است که بر مبنای تحقیقات، این اهداف به دلایل متعدد کمتر محقق شده‌اند. در رسیدن به هدف‌های ذکر­شده، متون آموزشی علم صرف از اصلی­ترین ارکان هستند که سال‌هاست به یک شکل و سیاق تدوین و منتشر می­شوند و مطابق با اهداف، نیازها و واقعیت‌ها، تغییر و تحول پیدا نکرده­اند. با توجه به‌ضرورت بازنگری و اصلاح کتب صرفی که می‌تواند زمینه رشد تحصیلی بیشتر را فراهم ­کند، پژوهش حاضر، با تأکید بر متغیر کتاب و متون آموزشی، به بررسی بایسته­های متون و کتاب‌های آموزش صرف در رشته­ها و مقاطع مختلف آموزشی به‌ویژه در دانشگاه‌ها بر اساس نظریه­ی نشر نوآوری می‌پردازد. روش پژوهش در تحقیق، مصاحبه عمیق با رویکرد گراندد تئوری (نظریه زمینه­ای) است و نتایج به‌دست‌آمده از هر مصاحبه دسته­بندی و سپس به مصاحبه‌شونده بعدی اعلام شده تا گزاره­های بیشتری به یافته­ها اضافه شود. بر مبنای یافته­های پژوهش، هرگونه تغییر و نوآوری در متون صرفی باید شامل پنج مقوله کلی توالی و نظم، روانی و کاربردی بودن مثال‌ها و تمرین‌ها، رعایت استانداردهای کتب آموزشی، جامعیت و نوآوری‌های محتوایی باشد. از مهم‌ترین مقوله‌های جزئی، چینش منطقی، انطباق با سطح یادگیرندگان و هفته‌های آموزشی، استفاده از مثال‌های قرآنی، پرهیز از مطالب پیچیده و مبهم، نبود کاستی و استفاده تخصصی از واژه­ها است که متن آموزشی علاوه بر جذابیت ظاهری، شکلی و نگارشی باید، قابلیت ارزشیابی، آزمون و سنجش بازخوردهای مثبت، منفی و مقایسه‌ای داشته باشد.

کلیدواژه‌ها