هدف آموزش قواعد صرف عربی، بالابردن سطح درستخوانی و فهم متون و افزایش علاقه و انگیزه یادگیرندگان است که بر مبنای تحقیقات، این اهداف به دلایل متعدد کمتر محقق شدهاند. در رسیدن به هدفهای ذکرشده، متون آموزشی علم صرف از اصلیترین ارکان هستند که سالهاست به یک شکل و سیاق تدوین و منتشر میشوند و مطابق با اهداف، نیازها و واقعیتها، تغییر و تحول پیدا نکردهاند. با توجه بهضرورت بازنگری و اصلاح کتب صرفی که میتواند زمینه رشد تحصیلی بیشتر را فراهم کند، پژوهش حاضر، با تأکید بر متغیر کتاب و متون آموزشی، به بررسی بایستههای متون و کتابهای آموزش صرف در رشتهها و مقاطع مختلف آموزشی بهویژه در دانشگاهها بر اساس نظریهی نشر نوآوری میپردازد. روش پژوهش در تحقیق، مصاحبه عمیق با رویکرد گراندد تئوری (نظریه زمینهای) است و نتایج بهدستآمده از هر مصاحبه دستهبندی و سپس به مصاحبهشونده بعدی اعلام شده تا گزارههای بیشتری به یافتهها اضافه شود. بر مبنای یافتههای پژوهش، هرگونه تغییر و نوآوری در متون صرفی باید شامل پنج مقوله کلی توالی و نظم، روانی و کاربردی بودن مثالها و تمرینها، رعایت استانداردهای کتب آموزشی، جامعیت و نوآوریهای محتوایی باشد. از مهمترین مقولههای جزئی، چینش منطقی، انطباق با سطح یادگیرندگان و هفتههای آموزشی، استفاده از مثالهای قرآنی، پرهیز از مطالب پیچیده و مبهم، نبود کاستی و استفاده تخصصی از واژهها است که متن آموزشی علاوه بر جذابیت ظاهری، شکلی و نگارشی باید، قابلیت ارزشیابی، آزمون و سنجش بازخوردهای مثبت، منفی و مقایسهای داشته باشد.
. (1403). بایستههای کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریهی نشر نوآوری. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6(1), 192-214. doi: 10.48310/alle.2024.3645
MLA
. "بایستههای کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریهی نشر نوآوری", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6, 1, 1403, 192-214. doi: 10.48310/alle.2024.3645
HARVARD
. (1403). 'بایستههای کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریهی نشر نوآوری', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 6(1), pp. 192-214. doi: 10.48310/alle.2024.3645
VANCOUVER
. بایستههای کتب و متون آموزشی در علم صرف بر مبنای نظریهی نشر نوآوری. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1403; 6(1): 192-214. doi: 10.48310/alle.2024.3645