تحلیل کتاب درسی عربی پایه هشتم متوسطه دوره‌ی اول بر اساس چک‌لیست کالین مارش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.48310/alle.2024.3641

چکیده

کتب درسی بخش مهمی از آموزش در تعیین محورهای موفق یک واحد برنامه درسی است به همین سبب تحلیل کتاب‌های درسی برای تشخیص نقاط قوت و تقویت آن و رفع نقاط ضعف، بسیار اهمیت می‌یابد. پژوهش حاضر مبتنی بر داده‌های کتابخانه‌ای و روش توصیفی تحلیلی است که در پژوهش انجام یافته و تحلیل داده‌های موجود مبتنی بر چک‌لیست کالین مارش حاکی از آن است که کتاب از جهات جاذبه‌ی هنری و بصری نیازمند تغییرات و دقت به نقش هویت‌های قومی و فرهنگی ایرانی است ولی از جهت سنخیت با رویکرد برنامه درسی ملی سازگار بوده اما در توجه به نیازهای آموزشی و روز فراگیران ضعیف عمل کرده است. محتوای کتاب عربی هشتم در تأمین اهداف سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی نیازمند بررسی‌های بیشتر مؤلفان بوده و در نگاه کلی چارچوب‌های تحلیلی چک‌لیست کالین مارش در یک کتاب درسی را گنجانده و رعایت کرده است.

کلیدواژه‌ها