نحو یا دستور زبان عربی یکی از مواد درسی بسیار مهم در دوره کارشناسی و نیز در دورههای تکمیلی برای غیر عربزبانان به شمار میرود. نحوه تدریس این ماده همواره آمیخته با دشواریهای زیادی بوده است، و دانشجویان و فراگیران، همواره بر سخت و یکنواخت بودن قواعد، روشهای تدریس خشک و غیر فعال و مسائلی از این دست اشاره میکنند. در جستار حاضر، ضمن تأکید بر جدا نمودن دو مقوله نحو علمی و نحو آموزشی، راهبردهای سنتی مورد اشاره قرار گرفته و محاسن و معایب آنها مورد مداقّه قرار گرفته است. علاوه بر آن راهبردهای جدیدی نیز جهت کاربست اساتید پیشنهاد شده، و معایب و محاسن آنها نیز مورد بررسی واقع شده است. ما حصل جستار حاضر این است که ما باید ضمن پرهیز از تدریس مباحث نحوی غیر ضروری، بیشتر به جنبههای کاربردی آن توجه نمائیم، و راهبردهای جدید و مشارکتی را جهت بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری به کار ببندیم.
طالبی قره قشلاقی, جمال. (1402). واکاوی راهبردهای آموزش نحو به غیر عربزبانان. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), 178-188. doi: 10.48310/alle.2024.15041.1141
MLA
جمال طالبی قره قشلاقی. "واکاوی راهبردهای آموزش نحو به غیر عربزبانان", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5, 2, 1402, 178-188. doi: 10.48310/alle.2024.15041.1141
HARVARD
طالبی قره قشلاقی, جمال. (1402). 'واکاوی راهبردهای آموزش نحو به غیر عربزبانان', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), pp. 178-188. doi: 10.48310/alle.2024.15041.1141
VANCOUVER
طالبی قره قشلاقی, جمال. واکاوی راهبردهای آموزش نحو به غیر عربزبانان. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1402; 5(2): 178-188. doi: 10.48310/alle.2024.15041.1141