در برنامه درسی ملی، یکی از حوزههای تربیت و یادگیری، قرآن و زبان عربی است، در این رویکرد جدید پرورش مهارتهای زبانی (شنیدن، خواندن، نوشتن و سخن گفتن) که به منظور «فهم متن» است بسیار مورد توجه قرار گرفته اما توجه شایانی به قواعد نشده است، در صورتی که دانستن یک زبان، به معنای شناختن قواعد آوایی و دستوری در کنار یادگیری واژگان آن زبان و تسلط بر همه نکاتش است؛ لذا در کتابهای درسی جدید، با پرداختن زیاد به مباحث ترجمه و آموزش لغات، اهمیت بحث قواعد مورد اغماض قرار گرفته، اما تمامی این مباحث باعث نمیگردد تا نقش مؤثر قواعد ساختاری در جملهسازی زبان عربی که از طریق متون تسهیل می گردد، نادیده انگاشته شود. بنابراین نویسندگان این جستار سعی دارند به روش توصیفی- تحلیلی به نقش متن در تفهیمسازی قواعد و شیوهی استفاده نمودن آن در کتاب عربی رشته انسانی بپردازند. پس برخی نمونههای ارائه شده نشان میدهد که عدم تطابق متن و قواعد ساختاری مانع یادگیری زبان عربی میشود و باعث خواهد شد که دانشآموزان بخاطر عدم وحدت و توالی و یکپارچگی محتوا با قواعد مبحث قواعد و آموزش زبان عربی را دو مقولهی جدا از هم بدانند. لذا رسالت کتاب؛ یعنی تقویت فهم قرآن و متون دینی و جملهسازی تا حدودی بر منصه موفقیت ننشیند.
مهدی, سید هیمن, هوشیار, یاسر, & زمانی, مهدیه. (1402). نقد و بررسی میزان تطابق متنهای زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), 139-157. doi: 10.48310/alle.2024.14427.1124
MLA
سید هیمن مهدی; یاسر هوشیار; مهدیه زمانی. "نقد و بررسی میزان تطابق متنهای زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5, 2, 1402, 139-157. doi: 10.48310/alle.2024.14427.1124
HARVARD
مهدی, سید هیمن, هوشیار, یاسر, زمانی, مهدیه. (1402). 'نقد و بررسی میزان تطابق متنهای زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), pp. 139-157. doi: 10.48310/alle.2024.14427.1124
VANCOUVER
مهدی, سید هیمن, هوشیار, یاسر, زمانی, مهدیه. نقد و بررسی میزان تطابق متنهای زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1402; 5(2): 139-157. doi: 10.48310/alle.2024.14427.1124