واکاوی ساحت‌های تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه، عرصه‌های مهم توسعه از جمله اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی را در تعلیم و تربیت در برمی‌گیرد. این سند برای تحقق حیات طیبه، ساحت-های ششگانة تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی‌شناختی و هنری؛ اقتصادی و حرفه‌ای؛ و علمی و فناوری را تعریف کرده است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی و با هدف گام نهادن در مسیر شکل‌گیری تربیت صحیح، میزان توجه به ساحت‌های تربیتی اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فناوری را در کتاب عربی پایه هشتم بررسی می‌کند. نتیجة این بررسی نشان می‌دهد که مؤلفان کم و بیش، به این دو ساحت توجه داشته‌اند. در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، مطالبی پیرامون مشاغل و تأثیرگذاری و اهمیت آنها در قالب گفتگو در متن و تمرین و در 6 مؤلفه آمده است که متربی را برای آینده و انتخاب حرفة مناسب با توانایی آماده می‌کند. در ساحت تربیت علمی و فناوری هم، مصداق‌هایی در قالب 9 مؤلفه مطرح شده که بیشتر عبارات، کارگاه ترجمه است و توجه و اهتمام بیشتر مؤلفان را در رسیدن به هدف این ساحت و پرورش تفکر و خلاقیت متربیان می‌طلبد.

کلیدواژه‌ها