سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه، عرصههای مهم توسعه از جمله اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی را در تعلیم و تربیت در برمیگیرد. این سند برای تحقق حیات طیبه، ساحت-های ششگانة تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیباییشناختی و هنری؛ اقتصادی و حرفهای؛ و علمی و فناوری را تعریف کرده است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی و با هدف گام نهادن در مسیر شکلگیری تربیت صحیح، میزان توجه به ساحتهای تربیتی اقتصادی و حرفهای و علمی و فناوری را در کتاب عربی پایه هشتم بررسی میکند. نتیجة این بررسی نشان میدهد که مؤلفان کم و بیش، به این دو ساحت توجه داشتهاند. در ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای، مطالبی پیرامون مشاغل و تأثیرگذاری و اهمیت آنها در قالب گفتگو در متن و تمرین و در 6 مؤلفه آمده است که متربی را برای آینده و انتخاب حرفة مناسب با توانایی آماده میکند. در ساحت تربیت علمی و فناوری هم، مصداقهایی در قالب 9 مؤلفه مطرح شده که بیشتر عبارات، کارگاه ترجمه است و توجه و اهتمام بیشتر مؤلفان را در رسیدن به هدف این ساحت و پرورش تفکر و خلاقیت متربیان میطلبد.
نصیحت, ناهید, & باغبانی, رضوان. (1402). واکاوی ساحتهای تربیت اقتصادی و حرفهای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), 72-82. doi: 10.48310/alle.2024.15008.1135
MLA
ناهید نصیحت; رضوان باغبانی. "واکاوی ساحتهای تربیت اقتصادی و حرفهای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5, 2, 1402, 72-82. doi: 10.48310/alle.2024.15008.1135
HARVARD
نصیحت, ناهید, باغبانی, رضوان. (1402). 'واکاوی ساحتهای تربیت اقتصادی و حرفهای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), pp. 72-82. doi: 10.48310/alle.2024.15008.1135
VANCOUVER
نصیحت, ناهید, باغبانی, رضوان. واکاوی ساحتهای تربیت اقتصادی و حرفهای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1402; 5(2): 72-82. doi: 10.48310/alle.2024.15008.1135