هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته معلمان از چالشهای درس عربی مقطع متوسطه است. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی هوسرل است. شرکتکنندگان در این پژوهش معلمان متوسطه شاغل سبزوار در سال تحصیلی 1402-1401 هستند و ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته است. برای انتخاب آزمودنیها از رویکرد هدفمند ملاکی و معیار اشباع نظری استفاده شده است و نهایتاً پانزده مدیر در گروه مشارکتکنندگان قرارگرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. پس از استخراج و دستهبندی موضوعی، ابعاد شامل چرخش درس عربی به آموزش دینی، عدم خلاقیت و صلاحیت معلمان، خوانش تک ساحتی قواعد محوری، چالشهای برنامه درسی عربی، کاستی ابزارهای دیداری- شنیداری، عدم سنخیت ارزشیابی با اهداف کتاب و عدم بهروز رسانی و انتقال تجربیات است. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشهای مرتبط تعیین می شود. با توجه به نتایج حاصله، ضرورت پذیرش ضرورت بازطراحی و بازبینی درس عربی به منظور حذف نقاظ ضعف و مشکلات مربوط به آن؛ امری انکارناپذیر است ومعلمان بایستی با تقویت انگیزه های یادگیری در دانش آموزان و با استفاده از روشهای فعال تدریس دانش آموزان را به هدف غایی یعنی درک و فهم متون و مکالمه نزدیک تر نمایند.
کاوسی, سبحان, & سلیمی نژاد, فهیمه. (1402). چالشهای درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), 57-71. doi: 10.48310/alle.2024.15032.1139
MLA
سبحان کاوسی; فهیمه سلیمی نژاد. "چالشهای درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار)", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5, 2, 1402, 57-71. doi: 10.48310/alle.2024.15032.1139
HARVARD
کاوسی, سبحان, سلیمی نژاد, فهیمه. (1402). 'چالشهای درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار)', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), pp. 57-71. doi: 10.48310/alle.2024.15032.1139
VANCOUVER
کاوسی, سبحان, سلیمی نژاد, فهیمه. چالشهای درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1402; 5(2): 57-71. doi: 10.48310/alle.2024.15032.1139