با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه آموزش و یادگیری از حالت سنتی خود فاصله گرفته و به سوی مجازی شدن پیش رفته است. این امر با وجود فرصتهای بی-شماری که به وجود میآورد، یک مشکل عمده در آموزش ایجاد میکند و آن، عدم ارتباط و تعامل حضوری بین یاددهنده و یادگیرنده است؛ در حالی که وجود چنین تعاملی در برخی از دروس به ویژه دروس عملی از ضروریات میباشد. پژوهش حاضر با هدف آشنایی با «رو یکرد آموزش ترکیبی» به منظور مواجهه با مشکل فوق؛ و ارائه الگوی مبتنی بر (موک) جهت آموزش زبان عربی در دانشگاه فرهنگیان به نگارش درآمده است. موکها دورههای همگانی آموزش آزاد درونخطی مبتنی بر وب هستند که با به کارگیری روشهای آموزشی فعال، سبب مشارکت بیشتر دانشجویان در موضوعات آموزشی شده و زمینه را برای افزایش یادگیری و ماندگاری بهتر اطلاعات فراهم میآورند. شیوه پژوهش توصیفی- تحلیلی می-باشد و یافتهها نشان میدهد اگر ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تشکیلدهنده روش ترکیبی و بهکارگیری الگوی موک در آموزش؛ به خوبی نیازسنجی، طراحی و اجرا شود؛ میتواند به عنوان یک رویکرد منطقی و منعطف، بر بهبود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان رشته عربی تاثیر فراوان داشته باشد.
محمودی, اعظم, & علی پور, فاطمه. (1402). آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان به روش ترکیبی (با ارائه الگویی مبتنی بر موک). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), 43-56. doi: 10.48310/alle.2024.15007.1134
MLA
اعظم محمودی; فاطمه علی پور. "آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان به روش ترکیبی (با ارائه الگویی مبتنی بر موک)", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5, 2, 1402, 43-56. doi: 10.48310/alle.2024.15007.1134
HARVARD
محمودی, اعظم, علی پور, فاطمه. (1402). 'آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان به روش ترکیبی (با ارائه الگویی مبتنی بر موک)', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 5(2), pp. 43-56. doi: 10.48310/alle.2024.15007.1134
VANCOUVER
محمودی, اعظم, علی پور, فاطمه. آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان به روش ترکیبی (با ارائه الگویی مبتنی بر موک). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1402; 5(2): 43-56. doi: 10.48310/alle.2024.15007.1134