با ورود به هزارهی سوم که از آن به عصر دیجیتال نیز یاد میشود، هدف آموزش از یاددهی به یادگیری تغییر نموده است. معلمی در خور شایستگی واعتلاست که شرایط به روز بودن در کلاس درسی داشته باشد. معلم زمانی میتواند که راهبر فعالیت آموزشی باشد ، که در استفاده از طراحی روشهای تدریس نوین و جدید به تناسب شرایط مهارت داشته باشد؛ زیرا شیوه تدریس محور تعلیم و تربیت است و معلم بدین وسیله میتواند هم سطح معلومات شاگردان را بالا ببرد و هم رسالت تربیتی خود را ایفا کند. مسلما بکارگیری طراحی روش تدریس کتب عربی در پایه های مختلف دو مقطع نجصیلی، طوری باشد که حس انگیزش وتمایل وعلاقه دانش آموزان نسبت به زبان وحی در نهان آنها تقویت کند . دبیران عربی باید سعی کنند روشهای جدید و نوین تدریس را یاد بگیرند و همواره خودشان را به روز نگه دارند. البته عشق به معلمی و عشق به تدریس زبان عربی وبه روز بودن کتابهای درسی اگر وجود داشته باشد مطمئنا بسیاری از مشکلات آموزشی ویادگیری را حل خواهد کرد.هدف از انجام این تحقیق، معرفی انواع روشهای نوین تدریس و تاثیرآن بر یادگیری دانشآموزان در کتب درسی عربی است. یکی از مسایل اساسی که در حال حاضر نظامهای آموزشی با آن روبرو است، بحث ایجاد نوآوری در روشهای تدریس است که میتواند در متناسب سازی محتوا و روشهای آموزشی با زندگی دوره بزرگسالی نقش مهمی ایفا نمایند. شواهد و بررسیهای پژوهشی نشان میدهد که اگر خواهان بهبود یادگیری دانشآموزان و ارتقاء عملکرد نظام آموزشی در نیل به اهداف متعالی آن هستیم، باید نسبت به اشاعهی روشهای جدید تعلیم و تربیت در مدارس کشور اقدام نمود. بکارگیری روشهای نوین در امر تدریس، موجب یادگیری پایدارتر در دانشآموزان میشود هر چند که کاربست این روشها، محدودیتهایی نیز به همراه دارد که از این رو میتوان روشهای سنتی و نوین را بصورت ترکیبی وتلفیقی در کلاسهای درس به کاربرد. نتائج پژوهش براین نکته تاکید کرده که عوامل متعددی در فعال کردن تدریس نوین و یاد دهی وفراخوانی شیوه های جدید دروس عربی نفش دارد از جمله : افزایش ساعت آموزشی، تغییر محتوا کتب درسی ، بکارگیری روشهای نوینی، بهره گیری از امکانات کمک آموزشی ، استفاده از دبیران متخصص و آشنا به فنون معلمی نام برد.