آموزش زبان عربی به جهت پیوند آن با مسائل ایدئولوژیک، فراتر از کشوری معین است و اروپا نیز از همان دورههای نخست تحت تأثیر آن بوده است. از قرن هشتم تا دوازدهم میلادی، عربی زبان علمی دنیا بود. از آن زمان تاکنون اروپاییان همیشه با زبان عربی روابط علمی و سیاسی داشتند. در حال حاضر نیز زبان عربی در اروپا همچنان طرفدارانی دارد و تدریس میشود، فقط در فرانسه شش میلیون عرب زندگی میکنند. در آلمان و هلند بخش قابلتوجهی از شهروندان را مسلمانان و یا افرادی که رگوریشه عربی دارند و یا عرب مهاجر هستند، تشکیل میدهند و ازآنجاییکه عربی زبان اسلام است در آینده هم پررونق خواهد بود و با توجه به اهمیت آن در این پژوهش با استفاده از روش جمعآوری و توصیفی-تحلیلی به بررسی فرایند آموزش زبان عربی در اروپا خواهیم پرداخت و در پی بررسی وضعیت کنونی آموزش عربی، مشکلات موانع و چالشهای آن در کشورهای اروپایی و ارائه راهحل هستیم. چالشهایی همچون: ناهماهنگی مؤسسات آموزش زبان عربی در کشورهای اروپایی، نبود مرجع قوی و مورد تأیید همگان، تجاری بودن کتابهای درسی و پایینتر بودن سطح مواد درسی آموزش این زبان نسبت به کتابهای آموزشی دیگر اروپایی.
استانداردسازی برنامههای درسی، تدرج و رعایت ترتیب در مراحل آموزشی، در نظر داشتن شرایط و نیازهای زبانآموز و همسانسازی آموزش زبان عربی با چهارچوب مشترک اروپایی آموزش زبانها، میتواند در برطرف کردن این چالشها تأثیر بسزایی داشته باشد.