قرآن کریم در استفاده از نشانه، بهعنوان ابزار زبانی، ارائهده ندهی الگویی منحصربهفرد است. نشانه شناسی، به تحلیل نشانه ها در یک نظام می پردازد. بر اساس مکتب دوسوسور، هر نشانه کلیتی ناشی از پیوند دال و مدلول است. یکی از جلوه های هنری قرآن، کاربرد کلمات در قالب اسلوب های متنوع است که به آنها مفاهیم متنوعی می بخشد. «خشوع» و مشتقات آن در قالب ساختارهای مختلف در قرآن کریم بکار رفته و معانی و دلالت های عمیقی در بردارد. در این جستار که به روش تحلیلی- توصیفی انجام می شود، واژه «خشوع» و مشتقات آنکه 16 بار در قرآن تکرار شده، بر اساس بافت متنی و موقعیتی و با استفاده از تفاسیر مختلف مورد کنکاش نشانه شناسانه قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد؛ خشوع در قرآن معانی متفاوتی دارد که از آن میان، خشوع چشم بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و همگی آنها تقریباً در یک معنا بکار رفته اند. پسازآن خشوع نمازگزاران در مرتبه دوم قرار دارد. ازسوی دیگر، خشوع مردان و زنان مؤمن و خشوع خاندان زکریا (ع) از مفهوم کاملاً یکسانی برخوردارند.
گلزارخجسته, ابوذر, زودرنج, صدیقه, & قائمی, مرتضی. (1400). بررسی نشانه شناختی واژه «خشوع» در قرآن کریم. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 3(4), 61-78.
MLA
ابوذر گلزارخجسته; صدیقه زودرنج; مرتضی قائمی. "بررسی نشانه شناختی واژه «خشوع» در قرآن کریم", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 3, 4, 1400, 61-78.
HARVARD
گلزارخجسته, ابوذر, زودرنج, صدیقه, قائمی, مرتضی. (1400). 'بررسی نشانه شناختی واژه «خشوع» در قرآن کریم', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 3(4), pp. 61-78.
VANCOUVER
گلزارخجسته, ابوذر, زودرنج, صدیقه, قائمی, مرتضی. بررسی نشانه شناختی واژه «خشوع» در قرآن کریم. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1400; 3(4): 61-78.