عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه فرهنگیان استان قم
چکیده
بنا بر اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ازآنجاکه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی، عربی است و ادبیات فارسی بهطور کامل با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاسها و در همه رشتهها تدریس شود. با توجه به جایگاه آموزشوپرورش در تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص و انتقال ارزشهای اسلامی به نسلهای بعد، تلاش مستمر در تقویت مبانی، روشهای آموزش و یادگیری زبان عربی متناسب با سند جامع علمی کشور و اسناد بالادستی و جهتدهی امکانات و منابع بهسوی دانش و مهارت تخصصی آموزش زبان عربی تلاشی بایسته است. نوشتار حاضر با روش کتابخانهای در گردآوری دادهها و روش تحقیق توصیفی– تحلیلی در پردازش اطلاعات سامان یافته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که آموزش پرسش محور، گروه محور، آموزش مبتنی بر تفاوتهای فردی، آموزش بهرهمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش مبتنی بر بازی، یادگیری متکی بر تفکر انتقادی و آموزش مبتنی بر فهم متن با قید دینی از راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه است.