رویکرد غوطه‌وری تعاملی و اثربخشی آن به‌عنوان یک استراتژی جهانی در آموزش زبان عربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان -پردیس علامه امینی تبریز

2 دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دانشگاه فرهنگیان – پردیس علامه امینی تبریز

3 فوق لیسانس برنامه ریزی درسی –دبیر آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز

چکیده

نظر به اهمیت و جایگاه زبان عربی به‌عنوان زبان رسمی دین مبین اسلام و با توجه به نقش مهم آن در عرصه منطقه‌ای، آموزش این زبان با چالش‌های اساسی روبه‌رو است. معلمان درس زبان عربی در فرآیند آموزش آن، بازدهیِ لازم را به‌صورت ملموس احساس نمی‌کنند. چه‌بسا عدم بهره‌گیری از تجارب منطقه‌ای و جهانی درزمینۀ آموزش زبان عربی مزید بر علل وجود نقاط ضعیف در یادگیری و یاددهی زبان عربی باشد. یکی از روش‌های جهانی در امر آموزش زبان عربی، رویکرد غوطه‌وریِ تعاملی و اثربخشی آن به‌عنوان یک استراتژی جهانی در آموزش زبان عربی است. غوطه‌وری تعاملی، تکنیکی است که در آموزش زبان دوم استفاده می‌شود، در این روش، زبان اوّلیه (= زبان مادری) به‌عنوان 1L و زبان دوم به‌صورت 2L شناخته می‌شود و در همین زبان دوم است که از طریق برنامه‌ها و دستورالعمل‌های غوطه‌ور شدن برای کسب مهارت زبان‌آموزی استفاده می‌شود. در روش غوطه‌وری، عوامل مختلفی بر زمان و نحوۀ آموزش دخالت دارند؛ لذا بررسی ابعاد این موضوع مبین اهمیت جستار حاضر است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و با هدف معرّفی و بیانِ اهمیت آموزش زبان عربی به روش غوطه‌وری تعاملی به نگارش در آمده است. نتایج پژوهش گویای آن است که روش غوطه‌وری تعاملی، یکی از کارآمدترین روش‌ها در آموزش زبان عربی بوده و می‌تواند به‌عنوان بخشی از برنامه درسی آموزش عربی اجرا شود.

کلیدواژه‌ها