علل بی‌انگیزگی و ضعف دانش‌آموزانِ مقطع دومِ متوسطه در درس عربی از دیدگاه معلمان ناحیۀ سه شهر قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدعو گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه ادیان و مذاهب

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی و دبیر دبیرستان‌های شهرستان قزوین

3 دانش‌آموختۀ گروه زبان و ادبیات عربی و کارشناس آموزش متوسطه ناحیه 3 شهرستان قم

چکیده

درس عربی یکی از درس‌های اصلی رشتۀ علوم انسانی و نیز از دروسی است که در سایر رشته‌های درسیِ مدارس ایران تدریس می‌شود. این درس نقشی تأثیرگذار در کنکور سراسری دارد امّا متأسفانه دانش‌آموزان در این درس، ضعف‌هایی دارند که سبب بی‌انگیزگی و کاهش علاقۀ آن‌ها نسبت به این درس شده است. پژوهش حاضر کوشیده است تا با استفاده از روش کمّی- توصیفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه، به بررسی علل ضعف دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم ناحیۀ سه شهرستان قم از دیدگاه معلمان عربی بپردازد. این پرسشنامۀ محقق‌ساخته دارای 23 سؤال (دو سؤال جانبی و 21 سؤال اصلی) و 5 گویه است. بدین منظور و به جهت هدفمند ساختن تحقیق، ناحیۀ 3 شهرستان قم به‌عنوان نمونۀ مورد پژوهش انتخاب شد. دبیران مقطع متوسطه در این ناحیه، 43 نفر بودند که همگی سابقۀ تدریس در مقطع دوم متوسطه را داشته‌اند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اکثر دبیران معتقدند که دانش‌آموزان فقط به حفظ دروس اکتفا کرده و تلاشی برای درک و فهم عمیق درس ندارند. همچنین تعدد دانش‌آموزان در یک کلاس و کمبود ساعات تدریس، فرصت هرگونه ارتباط و فعالیت خلاقانه را از دبیر عربی می‌گیرد. عدم آگاهیِ دانش‌آموزان از اهداف عمومی درس عربی نیز یکی دیگر از علل ضعف آن‌ها معرفی شده است.

کلیدواژه‌ها