1
دکترای زبان ادبیت عربی، استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان تهران، پردیس شهید مفتح، دبیر آموزش و پرورش تهران.
2
دانش آموخته زبان و ادبیات عربی
چکیده
در فرایند یاددهی- یادگیری، ارزشیابی همواره عنصری مهم، ضروری، کارآمد و مؤثر است. اما آنچه مهم مینماید، نوع نگاه به ارزشیابی است؛ به طوری که اگر ارزشیابی را فقط در برگزاری یک آزمون مجازی خلاصه کنیم، با چالش-های مختلفی روبرو خواهیم شد که مهمترین آن عدم اعتبار پاسخگویی است، اما اگر ارزشیابی را یک فرایند تلقی کنیم آن هم در خدمت و مکمّل آموزش؛ با این نوع نگاه، سنجش و ارزشیابی نیز از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. بروز بیماریهای واگیرداری چون کووید 19 و همه گیر شدن آن نه تنها یادگیری را به سمت و سوی یادگیری الکترونیکی و مجازی سوق داده است، بلکه ارزشیابی را ناگزیر مجازی نموده است. حال سؤال اساسی این است که چگونه میتوان با رویکردهای سنتی و مرسوم سنجش و ارزشیابی، که برای آموزش حضوری طراحی و اجرا شده، ارزشیابی مجازی مناسبی را نیز انجام داد؟ برای رسیدن به این مهم، چه روشهای جایگزین مطلوبی را میتوان به کار گرفت؟ پژوهش حاضر از رهگذر روش توصیفی- تحلیلی به دنبال آن است که چالشها و فرصتهای موجود در مسیر ارزشیابی مجازی را به ویژه در روزهای بحرانی کرونا بررسی و واکاوی کند. به نظر میرسد روشهای ارزشیابی مرسوم قبل از کرونا از جمله آزمونهای پایان نوبت، معیار و ملاک مناسب، دقیق و مفیدی برای ارزیابی و سنجش آموزشی در دوران کرونا نیست، بلکه در این مسیر، بایستی از انواع دیگر ارزشیابی استفاده نمود و نگاه کلان به ارزشیابی مجازی را نیز تغییر داد.
کاوه نوش آبادی, علیرضا, & لطفی مفرد نیاسری, فاطمه. (1400). ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا»؛ چالش ها و فرصتها. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 3(3), 209-222.
MLA
علیرضا کاوه نوش آبادی; فاطمه لطفی مفرد نیاسری. "ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا»؛ چالش ها و فرصتها", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 3, 3, 1400, 209-222.
HARVARD
کاوه نوش آبادی, علیرضا, لطفی مفرد نیاسری, فاطمه. (1400). 'ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا»؛ چالش ها و فرصتها', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 3(3), pp. 209-222.
VANCOUVER
کاوه نوش آبادی, علیرضا, لطفی مفرد نیاسری, فاطمه. ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا»؛ چالش ها و فرصتها. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب, 1400; 3(3): 209-222.