دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822The Resistance components in thestory collection entitled “HadaththaatdJidar” by Sana Al-Shalanمولفه های پایداری در مجموعه داستانی "حدث ذات جدار" اثر سناء الشعلان13221355FAنعیمعموریدانشگاه شهید چمران اهوازمینامجدمدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20190708The Resistance components in thestory collection entitled “HadaththaatdJidar” by Sana Al-Shalan<br /> <br /> <br /> Abstract<br /> Literature has always been the field of manifestation of supremehuman concepts by demonstrating the most subtle scenes of human life.War resistance as one of the most importantincidents of human life have a significant image in literature, andpoets and writers arenot an exception to this, creatingmagnificent art works in this topic. Sana Al-Shalan, aprominentcontemporary writer, devoted her workto resistance and its militant approach and to liberate the Islamic lands from the domination of Zionist.Influenced by the Islamic doctrine and beliefs,she promoted the spirit of the fighters. Resistance andimmortality, dignity in women, demonstrating the faces of the enemies, satire of the enemy andtheirdispersion, anxiety and turmoil are considered the most important representation of resistance in Shalan story collection. The present study analyzes the resistance literature and its components.<br /> <br /> Keywords: Resistance literature, HadaththaatdJidarstory collection. Sana Al-Shalan<br /> Keywords: Resistance literature, HadaththaatdJidarstory collection. Sana Al-Shalanمولفه های پایداری در مجموعه داستانی "حدث ذات جدار" اثر سناء الشعلان<br /> <br /> <br /> <br /> چکیـده<br /> ادبیات همواره عرصه ی عرضه مفاهیم والای انسانی بوده و نهانی ترین صحنه های زندگی بشر را به تصویر می کشد و جنگ و مقاومت به عنوان یکی از مهمترین جلوه های زندگی بشر در ادبیات نمود بارزی یافته و همواره ادیبان و نویسندگان از این مهم مستثنی نبوده و به خلق آثار زیبایی در این زمینه دست یازیده اند سناء شعلان از نویسندگان برجسته عصر حاضر است که رسالت خود را در جهت اهداف مقاومت و رویکرد ستیزه جویانه آن و به منظور آزادسازی سرزمین های اسلامی از سلطه ی رژیم صهونیست اختصاص دارد و با اثرپذیری از آموزه های دینی و باورهای اسلامی موجبات ارتقای روحیه ی مبارزان را فراهم آورد. مقاومت و جاودانگی، والای در زنان، ترسیم چهره ی دشمنان، هجو دشمنان و آوراگی اضطراب و آشفتگـی دشمـن مهمتـرین جلوه های پایداری در مجموعه داستانی او بشمـار می آیـد. پژوهش حاضر به آن است که به بررسی ادبیات پایداری و مؤلفه های آن بپردازد.<br /> واژگان کلیدی: ادبیات پایداری، مجموعه حدث ذات جدار، سناء شعلان. <br /> واژگان کلیدی: ادبیات پایداری، مجموعه حدث ذات جدار، سناء شعلان.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1355_13e60df061b94b04aae4acc7fcc65675.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822commitmentin of poetry Mohammad Javad Jazayeriتعهد در اشعار محمد جواد جزایری23421356FAنفیسهحاجی رجبیداانشگاه مشهدحسنعبدالهیدانشگاه مشهدJournal Article20190920Abstract<br /> Literature of each nation is a symbol of its pride, etiquettes, morals and traditions. Literary works have been used as means of commutation through history by human. This fact was sufficient to prove the socialization of literature. literature has not only been a means for communication but also as encouraging and recoding tool for the sustainability of human society in consecutive attacks. <br /> Among many Arabic countries, Iraq has been the center of attention of many aliens particularly Great Britain for different reasons. Entrance of Great Britain in to Iraq in 1979 provided the ground for combating and queuing Muslims in front of oppressive colonial policies in which Iraqi poets had remarkable roles .<br /> Mohammad Javad Jazayeri is a scholar, an anti- colonial leader and an Iraqi shie warrior in 14th century who played a major role in the resistance poetry of Iraq because of his sincere emotion, his active role in struggle and creation of odes.<br /> This paper aims to introduce both Mohamamd javad jazayeri’s personality and the effects of his struggles in his poem in dealing with the Great Britain colonial to represent his position in the resistance poetry in Iraq.<br /> Research Method In this research, gathering material from sources is based on classification , and expression of it is analytically and descriptively.<br /> Key words: Literature of of resistance ، Iraq، Mohammad Javad Jazayeri.ادبیات هر ملت، دیوان مفاخر و آینه آداب، اخلاق و سنن آنهاست. انسانها از دیرباز آثار ادبی را به عنوان ابزار ارتباط بکار بردهاند، همین واقعیت برای اثبات اجتماعی بودن ادبیات بسنده است. اما ادبیات افزون بر ویژگی ارتباطی، ابزاری برای انگیزش و ثبت و ضبط پایداری جوامع انسانی در برابر یورشهای پیاپی نیز بوده است. در میان کشورهای عربی، عراق از جمله سرزمینهایی است که از دیرباز به دلایل گوناگون همواره مورد توجه مطامع بیگانگان به ویژه دولت استعماری بریتانیا بوده است. ورود نیروهای بریتانیا به عراق از سال 1917، زمینۀ مبارزه و صف بندی مردم مسلمان در مقابل سیاستهای ظالمانۀ استعمارگران را فراهم نموده که در این میان نقش شاعران متعهد عراقی، قابل ملاحظه است. <br /> محمدجواد جزایری از ادیبان، فقیهان و رهبران ضد استعمار و مجاهد شیعه عراق در قرن چهاردهم هجری است که به دلیل احساسات صادقانه و حضور فعال در این مبارزه و خلق قصایدی، جایگاه خاصی را در شعر تعهد عراق به خود اختصاص داده است. هدف اصلی این مقاله، بیان و ارائۀ جلوههای تعهد در خلال بررسی اشعار جزایری و نقش او در بیداری مردم و مبارزه با استعمار است. در این مقاله تلاش گردیده، ضمن معرفی این شخصیت، جلوههای تعهد را که از مطالعۀ تمام دیوان او استخراج شده، درحوزههای سیاسی، اجتماعی و فکری، در عناوین دعوت به مبارزه، امید رهایی، دعوت به همبستگی ملی و نفی تفرقه، و واقعه سرایی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.<br /> روش تحقیق در این پژوهش، جمع آوری مطالب از منابع، طبقه بندی و بیان آن بگونۀhttps://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1356_767963a2592405adbd235ad349645048.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Investigating the aspects of patriotism and invitation to unity in the poems of Hesham Aljakh.بررسی جلوه های میهن دوستی و دعوت به همبستگی در اشعار هشام الجخ43581357FAجمالغافلیشهر اهوازJournal Article20190929. some of the titles that have been considered by the people and in the heavenly religions especially the sacred religion of islam have been considered with special sanctity<br /> And in the religious teachings love and ordering have become abundant in that order. love home desire natural that God in between the creatures put so that even animal to place your life orientation instinctive have. religion islam the desire to consider and leave the country home and immigration it to only when conditions specific the However home -oriented should aspects of extreme and negative to take and after all the discrimination to make and people under diffrent from each other ,isolated and relationships and war bloody among them make.<br /> And in this paper has been tried considering lyrics contenporary poet Hisham Aljakh poetry patriotism their analysis and analysis of the. function of homeland in poetry poet specified . there by After selecting an ode of Altashireh of hisham Aljakh and analysis subject the expression of homeland in poetry poet discussed is.<br /> And also research the method descriptive- analytic review and translations some of the lyrics Hisham Aljakh about home manual deals.وطن از عناوینی است که نزد همهی انسانها و نیز در ادیان آسمانی و به خصوص دین مقدس اسلام مورد توجه بوده، و از قداست و احترام ویژهای برخوردار است. و در آموزه-های دینی به محبت و مهرورزی نسبت به آن سفارش فراوان شده است. عشق به وطن، میلی طبیعی است که خداوند در بین مخلوقاتش قرار داده است به گونهای که حتی حیوانات نیز به محل زندگی خود گرایش غریزی دارند. دین اسلام این میل را مورد توجه قرار داده و ترک وطن و مهاجرت از آن را تنها در مواقع و شرایط خاص معرفی می کند. البته وطن-گرایی نباید جنبه افراطی و منفی به خود بگیرد و بالتبع موجب تبعیض گردد و انسانها را تحت عنوان ملیتهای مختلف از یکدیگر جدا و روابط خصمانه و جنگهای خونینی در بین آنها ایجاد کند. در این مقاله سعی شده است با در نظر گرفتن اشعار هشام الجخ شعر وطن دوستی ایشان تحلیل و واکاوی شود تا کارکرد وطن در شعر این شاعر مشخص گردد. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی چگونگی تجلی وطن در اشعار هشام الجخ میپردازد. در این مقاله میتوان به این نتیجه پی برد که مهمترین دغدغه شاعر، وحدت و دعوت به همبستگی کشورهای عربی میباشد و ایشان مهمترین عامل پیشرفت و توسعه کشورهای عربی را همین اتحاد و رهایی از حاکمان ظالم میداند و از نظر شاعر این وحدت و یکپارچگی باید به دور از تفاوتهای فرهنگی و مذهبی باشد.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1357_ba60d00ea48eda9c08f7a33b5fc2dfb5.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Barriers to Learning Four Arabic Language Skills and Promoting Motivation Based on a Brain-Based Approach
(Case Study; Tehran High School District 15 Students)موانع یادگیری مهارت های چهارگانه زبان عربی و ارتقاء انگیزش با تکیه بر رویکرد مغز محوری(مطالعه موردی؛دانش آموزان دبیرستان تربیت منطقه 15 تهران)59811358FAهدایت اللهتقی زادهاستادیار ومدیر گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان تهران, پردیس شهید مفتح شهرری0000-0003-2876-0311Journal Article20191027Students'weaknesses in the four Arabic language skills and the identification of barriers to learning and motivation with a brain-based approach led the researcher to a scientific and field study, in addition to analytical-statistical methods aimed at identifying these problems from the students' perspective, Persuaded. The statistical population of the study consisted of female high school students in district 15 of TehranOf the students, 165 were randomly selected and a 25-item questionnaire including 5 questions related to the content of the textbooks, how to teach and evaluate, and other topics was designed and distributed among the 10th grade students. The eleventh was distributed that after analyzing the data using descriptive statistics and inferential statistics (audit analysis), the following results were obtained: Number of students, lack of educational facilities, lack of standardization of questions, student decentralization, problems Family, illiteracy in some families, inefficient teaching, lack of attractiveness of texts are factors that decrease learning levels and are the most important ways to increase motivation. Problems can be centralized, educational environment reinforcement, interactive feedback, visual and auditory memory utilization, and meaningful modeling. The findings of the study confirm the results of previous studies and show that brain-based learning instruction It affects students' learning and motivation.ضعف دانشآموزان در مهارتهای چهارگانه زبان عربی و شناسایی موانع یادگیری و ارتقاء انگیزش با رویکرد مغز محوری، پژوهشگر را به یک بررسی علمی و میدانی ضمن شیوهای تحلیلی-آماری با هدف تعیین این مشکلات از دید دانشآموزان، ترغیب کرد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دبیرستان تربیت منطقه 15 تهران تشکیل میدهند. از بین دانشآموزان، 165 نفر به صورت رندوم انتخاب شده و در این راستا پرسشنامهای شامل 25 سوالِ 5 گزینهای مرتبط با محتوای کتب، نحوه تدریس و ارزشیابی و دیگر محورها، طراحی و در بین دانشآموزان پایه دهم و یازدهم توزیع شد که بعد از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل ممیزی)، نتایج زیر بدست آمد: تعداد دانشآموزان ، نبود امکانات آموزشی، استاندارد نبودن سؤالات، عدم تمرکز دانشآموزان، مشکلات خانوادگی، کمسوادی برخی خانوادهها، تدریس ناکارآمد، عدم جذابیت متون از عوامل کاهش سطح یادگیری است و مهمترین راههای افزایش انگیزه میتوان به مسئله محوری ، پربارسازی محیط آموزشی، بازخورد تعاملی، بکارگیری حافظه دیداری و شنیداری و الگوسازی معنادار اشاره نمود..یافتههای پژوهش، نتایج مطالعات قبلی را مورد تأیید قرار میدهدو نشان میدهد که آموزش یادگیری مغزمحور بر میزان یادگیری دانشآموزان و افزایش انگیزش آنها تأثیر دارد.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1358_282ce9991f7f0932d2f521f988382e22.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822The Origins of Ethical Teachings in Contemporary Arab Poetryمنشأ آموزه های اخلاقی در شعر معاصر عرب831011359FAاعظممحمودیدانشگاه فرهنگیان حضرت معصومه(س)، قم، ایرانJournal Article20191106In the history of Arabic literature, it has always been poets who other than the task of enjoyment and creation of beauty for literature, they have used it to refine morality and establish human values in society. This is clearly seen in contemporary Arabic poetry. The present research tries to study the source of moral teachings and explain its most important components in the poetry of this period. Research method is descriptive and information analysis method is qualitative. The findings show that contemporary Arab poets, in addition to their innate inclination towards human virtues and Crimean morality, also influenced by the social, political, and cultural mutations of the time, And the domination of Western colonial culture over their lands, inspired by divine and Islamic teachings, and by understanding their mission to guide society toward perfection and the struggle against anti-values, They have made moral issues, especially social ethics, one of their poetic purposesدر تاریخ ادبیات عرب، پیوسته شاعرانی بوده اند که برای ادبیات، غیر از وظیفه ی لذت آفرینی وخلق زیبایی، وظیفه ای فرا هنری نیز قائل بوده و از آن در جهت تهذیب اخلاق و برپایی ارزش های انسانی در جامعه بهره برده اند. این موضوع در شعر معاصر عرب به روشنی مشاهده می شود. پژوهش حاضر سعی دارد به بررسی منشأ آموزه های اخلاقی و تبیین مهم ترین مؤلفه های آن در شعر این دوره بپردازد. شیوه پژوهش، توصیفی و روش تحلیل اطلاعات کیفی می-باشد. یافته ها نشان می دهد شاعران معاصر عرب علاوه بر گرایش فطری به فضایل انسانی و اخلاق کریمه، به دلیل بروز تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در این عصر؛ و تسلط فرهنگ استعماری غرب بر سرزمین های خود، با الهام از تعالیم الهی و اسلامی، و با درک رسالت خویش در هدایت جامعه به سمت کمال و مبارزه با ضدّ ارزش ها، موضوعات اخلاقی، به ویژه اخلاق اجتماعی را از مقاصد شعری خود قرار داده اند.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1359_90cba88303e273ca8717b7796e83a6d2.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Understanding the Role of Syntactic Factors in Quran Translationواکاوی نقش عوامل نحوی در ترجمه قرآن1021271360FAمحمدعلیکاظمی تباراستادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان0000-0001-6505-7495Journal Article20200207The subject of translation of the Qur'an is one of the most important issues of revelation which requires a certain degree of precision on the part of the translator. It is necessary to pay attention to the factors influencing translation, such as singularities, morphological, syntactic, sentence types, and most importantly, the differences and subtleties in syntactic and rhetorical functions of words and their combination with other words, In this descriptive-analytic study, the author has attempted to examine the syntactic, rhetorical, and semantic differences of letters similar to syllables with syllable verbs in terms of type, quality, negation, and usage of existing translations. To answer the questions why one word is "لا إله إلّا الله" and elsewhere such as "ما مِن إلهٍ إلّا الله ". Is it wasted? Is there a difference between the phrase "لستُ علیکم بوکیلٍ" and "ما أنا علیکُم بوکیلٍ " and the like? Are the strengths and weaknesses of negation the same in these words? The results showed that letters similar to lice, especially the words "ما " and "إن ", were more strongly emphasized and negated than the verb "لیس", and the sentences "لستُ علیکم بوکیل" and " ما أنا علیکم بوکیلٍ". Each is chosen in accordance with the preceding theme and the extent to which it is of importance, indicating the height of rhetoric and eloquence of the Word of Revelation.موضوع ترجمه قرآن از مسائل بسیار مهم و حیاتی است که دقّت و ظرافت خاصّی را از جانب مترجم میطلبد. توجه به عوامل مؤثّر در ترجمه از قبیل، مفردات، ساختار صرفی و نحوی، نوع جملات و مهم تر از همه توجه به تفاوت ها و ظرافتهایی که در کارکردهای نحوی و بلاغی واژگان و ترکیب آن ها با کلمات دیگر وجود دارد، امری ضروری است، در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده، نگارنده کوشیده است، ضمن آسیب شناسی ترجمه های موجود، به بررسی دقیق کارکرد نحوی، بلاغی و تفاوت معنایی حروف شبیه به لیسَ با فعل لیسَ از جهت نوع، کیفیـت نفی و کاربرد هریک پرداخته شود. نتایج به دست آمده، نشان داد که حروف شبیه به لیسَ، به ویژه دو کلمه " ما " و " إن" نسبت به فعل" لیس" از تاکید و شدّت بیشتری در نفی برخوردارند و جملات «لستُ علیکم بوکیل» و «ما أنا علیکم بوکیل» هر یک متناسب با موضوع قبل و میزان اهمیتی که داشته، انتخاب گردیده است که اوج بلاغت و فصاحت کلام وحی را نشان می دهد.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1360_cde7a43a1914a5f7e96a45da7a9bdf9f.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Investigating the Relationship between Creativity in Designing an Arabic Lesson Learning Unit and Creating Students' Skills in Arabic Language Education, Farhangian University, Hazrat Fatemeh Zahra Campus, Ahvazبررسی رابطه خلاقیت طراحی واحد یادگیری درس عربی با مهارت آفرینی دانشجویان در رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت فاطمه زهرا (س) اهواز1291471499FAحسنجرفیسرپرست دانشگاه فرهنگیان استان خوزستانمحمودمنظریمعاون آموزشی پردیس حضرت رسول اکرمJournal Article20201123The aim of this study was to investigate the relationship between design creativity and production of Arabic course learning unit with female students' skills in teaching Arabic language in Farhangian University of Hazrat Fatemeh Zahra Campus in Ahvaz in 2017. In this study, targeting the female Arabic students of Farhangian University, which has a volume of 140 people, and also considering the sample of random sampling method with a volume of 60 people, to examine the effective factors for the relationship between creativity and design of learning unit. Deals with the skills of female students in teaching Arabic.To collect information, the researcher, considering the objectives of the research, examined a questionnaire consisting of 12 questions from Cronbach's alpha method, which was approved. In this study, while defining creativity and skill development from different perspectives and examining the relationship between learning unit design creativity and its dimensions (flexibility, risk and risk acceptance, self-confidence) on female students' skill development in Arabic language teaching, the issue was explained.این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت طراحی و تولید واحد یادگیری درس عربی با مهارت آفرینی دانشجویان دختر در آموزش زبان عربی در دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت فاطمه زهرا (س) اهواز در سال 1396 انجام گرفت. در این پژوهش با جامعه هدف قراردادن دانشجویان دختر رشته عربی دانشگاه فرهنگیان که حجم آن 140 نفر می باشد و هم چنین با در نظر گرفتن نمونه روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی به حجم 60 نفر، به بررسی عوامل مؤثر براجرای رابطه بین خلاقیت طراحی واحد یادگیری با مهارت آفرینی دانشجویان دختر در آموزش زبان عربی می پردازد. برای گرداوری اطلاعات، محقق با در نظر گرفتن اهداف پژوهش، پرسشنامه ای شامل 12 سوال از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار داد که مورد تایید قرار گرفت. در این تحقیق ضمن تعریف خلاقیت و مهارت آفرینی از دیدگاه های مختلف وبررسی رابطه بین خلاقیت طراحی واحد یادگیری وابعاد آن (انعطاف پذیری، پذیرش ریسک و خطر، اعتماد به نفس) بر مهارت آفرینی دانشجویان دختر در آموزش زبان عربی مسئله مورد تبیین قرار گرفت.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1499_0ac401ef213fc903af75981a4e1ab00b.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822The study of science in Nahj al-balaghah from the point of view of
contradiction and lexical synonymyبررسی علم در نهجالبلاغه از منظر تقابل و هممعنائی واژگانی1491481487FAمعصومهرضائی منشاستادیار عضو هیات علمی گروه زبان دانشگاه فرهنگیان مازندران مرکز بیت الهدی آملJournal Article20200405One of the ways to break down the minutes is to understand the main purpose of the text of the text of the semantic analysis of its vocabulary. This article deals with the relationship between science and science from the point of view of conceptual relations at the level of the vocabulary of the language and the simultaneous relationship and the opposition of "science" in Nahj al-Balaghah. The results indicate that the Prophet's words "suspicion, hood, delusion, neglect, debauchery and foolishness" are in a relationship with science. And the words thought, contemplation, wisdom, Knowledge, Insight, solitude, trance and wise" in the same way as science in the text context as the alternative word of science and derive their semantic knowledge from them and while developing his semantic device, he has covered the new vocabulary of the new garment. In the light of the hidden point of view of science, His Holiness constantly invites science to study and addresses the sciences, and he repeatedly urges human beings to engage in real science and science bliss and gladness.یکی از راههای دستیابی به دقایقمعنا و فهم مقصود اصلی گویندۀ متن تحلیلمعنایی واژگان آن از نگاه معناشناختی است. این نوشتار باروش توصیفی و کتابخانه ای بارویکرد روابطمعنایی به بررسی-معنای علم از منظر روابط مفهومی و در سطح واژگاننظام زبان و رابطه هممعنایی و تقابـل«علم» در نهجالبلاغه علی(ع) پرداختهاست. نتایج حاکی از آناست که حضرت واژگان « ظنّ، هوی، ضلالت، غفلت، عمی و سفاهت» را در رابطه تقابل بـا علـم و واژههای« تدبّر، تفکّر، تعقّل، حکمت، معرفت، بصیرت، حلم، درایت و وعی» را در رابطه هممعنایی با علم در بافـتمـتن به عنوان واژة جایگزین علم بـهکـاربرده و معنایعلم را از آنها استخراج نموده و ضمن توسعهی دستگاه معناشناختی عصرخویش، درمواردی واژگان پیشین را با جامهای نو بازگو نمودهاست. در نگاه نهجالبلاغه به علم، همواره حضرت به فراگیری علومنافع دعوت و از پرداختن به علومسوء برحذر میدارد و بهطور مکرر انسانها را بهتعلیم علمواقعی تا دستیابی بهسعادت و قربالهی دعوت مینماید.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1487_e75c7dedec897f19ab595f254fdcd1ac.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Classroom Management With Game – And Recreation – Based Learning As A New Step To Increase Motivation In Arabic Subjectمدیریت کلاس به سبک بازی و سرگرمی گامی نوین جهت افزایش انگیزه در درس عربی1691811490FAملیحهمقبلی نیشابوردبیرستان اژدرافشار،مشهدJournal Article20200714Classroom Management With Game – And Recreation – Based Learning As A New Step To Increase Motivation In Arabic Subject<br /> By :<br /> Maliheh Moghbeli Neshaboor<br /> <br /> Abstract: <br /> Interactive learning environment( creation -Game – And Recreation) is one of the favorable methods for classroom management. Such environment includes some opportunities for students to participate in teaching actively other than only learning the subjects. 'Educational Games' are interactive opportunities between teacher and student with educational purposes. Another goal of such games is to manage the classroom with a role for the students, learning increase and stress decrease instead of having a teacher as the only teaching agent in traditional way and encourage the students to learn more and better. Present article presents educational games and examines their effect on learning as an effective and joyful criterion to manage classroom in a modern way. <br /> Keywords: classroom management, effective teaching, game and recreation, Arabic subject. <br /> ***مدیریت کلاس به سبک بازی وسرگرمی گامی نوین جهت افزایش انگیزه دردرس عربی<br /> ملیحه مقبلی نیشابور<br /> چکیده:<br /> ایجاد موقعیتهای یادگیری تعاملی(بازی، سرگرمی،تعامل)، یکی ازروشهای مطلوب درکلاس داری به شمار میآید. این محیطها شامل موقعیتهایی هستند که در آنها دانش آموزان به جای اینکه فراگیران اطلاعات آموزشی باشند، خود به طور مستقیم در فرایند یادگیری-یاددهی شرکت فعالانه دارند.یکی ازموقعیتهای تعاملی بین شاگرد و معلم، «بازیهای آموزشی» است که در بطن خود، دارای هدف آموزشی می باشند. مدیریت کلاس درس به نحوی که دانش آموزان نیز در آن دخالت داشته و افزایش یادگیری وکاهش استرس، یکی از هدفهای آن است، به جای آن که فقط تدریس معلم محور وبه سبک سنتی مدنظر باشد، میتواند شور و شوق یادگیری را در آنان تقویت کند.مقالة حاضر،ضمن ارائه بازی های آموزشی، به تأثیر این بازیها در یادگیری ومعرفی آنها به عنوان معیاری موثرونشاط برانگیز برای مدیریت کلاس به سبک نوین پرداخته است.<br /> کلیدواژه ها: مدیریت کلاس،تدریس موثر،بازی وسرگرمی،درس عربی.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1490_e28e66192bb703f0d010d98706cc4038.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822How to attract and activate an Arabic classroomچگونگی جذابیتبخشی و فعالسازی کلاس درس عربی1832021488FAعلیفاطمی دوستسرگروه عربی استان قم-دبیر متوسطه اول - رابط تلفیقی دانش اموزان استثنایی استان قمJournal Article20200714Abstract<br />Today, teaching and learning is referred to as a regular process, according to which, in addition to strengthening students' skills and attitudes, it is necessary to use attractive and active methods, effective and efficient teaching. Success in this area requires pre-prepared facilities. Based on knowing the learners and planning to make better communication such as using appropriate beauty, articulation skills, good manners, not being strict and not giving hard homework, refreshing the class on the one hand and on the other hand, using attractive and active methods appropriate to the lesson, such as; Use planning and designing appropriate education, motivation, creating a favorable atmosphere and effective communication and responding to the special needs of students, using new technologies, strengthening inference skills, strengthening thinking skills, good listening, good reading, good question Brainstorming, exploratory method, problem method, units and games, etc. It has a performance appropriate to the lesson, including the Arabic lesson, which the author, after reviewing and briefly analyzing it, came to the conclusion that using the above methods, curious students can be eager to learn and it paved the way for sustainable learning, especially if creative and innovative methods and games are also used in the use of these methods.<br />Keywords: attractive, active methods, teaching, learning, Arabic lessonsچکیده<br />امروزه از آموزش و یادگیری به عنوان یک فرآیند منظم یاد میشود که به موجب آن لازم است علاوه بر تقویت مهارتها و نگرشهای دانش آموزان، از شیوههای جذاب و فعال، تدریس موثر و کارآمد استفاده کرد. موفقیت در این زمینه، نیاز به امکانات از قبل آماده شده دارد که بر اساس شناخت از فراگیران و برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط بهتر در ظاهر و رفتار همانند استفاده از زیبائی های مناسب، مهارت فن بیان، خوش رفتاری، سخت گیری نکردن و ندادن تکالیف سخت، شاداب سازی کلاس از یک سو و از سوی دیگر بکارگیری روشهای جذاب و فعال متناسب با درس مثل؛ استفاده از برنامه ریزی و طراحی آموزش مناسب، انگیزه سازی، ایجاد جو مطلوب و ارتباط موثر و پاسخگویی به نیازهای ویژه دانش آموزان، استفاده از فن آوریهای نوین، تقویت مهارت استنباط، تقویت مهارت های تفکر، خوب گوش دادن، خوب خواندن، خوب سوال کردن، بارش مغزی، روش اکتشافی (مکاشفه ای)، روش مسأله ای، واحدها و بازی و ... با اجرایی متناسب با درس و از جمله درس عربی دارد که نگارنده با تجزیه و تحلیل مختصری،به این نتیجه رسید که با استفاده از شیوههای فوق میتوان دانش آموزان کنجکاو را مشتاق دانش نمود و راه را برای یادگیری پایدار، آسان نمود به ویژه اگر در استفاده از این روش ها، خلاقیت و بازی چاشنی کار قرار گیرد.<br />کلید واژه ها: روشهای جذاب، فعال، تدریس، یادگیری، درس عربیhttps://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1488_4ac37ecf90f0b62e9e5f98a0890e8cf1.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Manifestation of woman's decency in poems of ignorance periodتصویر عفت وپاکدامنی زن در آیینه ی شعر جاهلی2032281461FAقاطمهصحرایی سرمزدهزبان وادبیاتJournal Article20200721addition to inspired books and traditions and wisely speeches, a large number of philosophers and scholars have discussed about the virtue of modesty and prudency.<br />We intend to focus on it in another viewpoint; what has poem language composed about this virtue? Since we believe that realistic art is a picture of life, poetry as a sense of beautiful arts in its every steps and kinds has reflected human life. Ignorant poetry as a kind of lyric poetry is also a mirror of poet's desires, senses and feelings. It is also a scene in which samples of poet's virtues and valuable habits or his praised are exhibited; valuable characteristics are appeared due to extreme interest in nobility of tribe. In this research, we aim at study ignorant poets in which woman is core and reflect her modesty and pudency as the most valuable spiritual characteristic. <br />Keywords: woman, modesty, chastity, ignorant poetryشرم و حیاء به عنوان یک فضیلت اخلاقی مورد توجه تمامی ادیان بوده و هست. نویسنده این جستار قصد نموده است،با روش تحلیلی-توصیفی و با استناد به منابع مطالعاتی و کتابخانه ای به واکاوی آن دسته از اشعار جاهلی که محوریت آن زن است، بپردازد تا بازتاب حیاء وپاکدامنی زن ، به عنوان ارزنده ترین خصلت معنوی وی را برای مخاطب به نمایش بگذارد.<br />شکی نیست که هنر واقعگرا تصویر زندگی است. شعر نیز، به عنوان یکی از مصادیق هنرهای زیبا در همهی انواع و همهی مراحلش انعکاس زندگی بشریّت بوده است. شعر جاهلی نیز به عنوان گونه ای از شعر غنائی،تصویری ازامیال واحساسات وعواطف شاعر است ،همچنین صحنه ای است که در آن،نمونه هایی ازفضائل وخصلتهای ارزنده ی شاعر ویا ممدوحانش به نمایش گذاشته شده است.صفات ارزشمندی که علاقه ی شدید به شرافت قبیله، باعث پدیدار گشتن آن بوده است. <br />نویسنده، در این مجال اندک کوشده است ابتدا جلوه هایی از پاکدامنی زن جاهلی در شعر آن عصر را بیان نماید. سپس به ذکر مصادیقی از نمود عفت در رفتار و نگاه و کلام زن پرداخته و در بخش نهایی، به نوع پوشش زن جاهلی اشاره نموده است.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1461_2d59b73d71af23581f8354d7fa2f37a4.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Analysis of valid books on basic delivery in textbooks (present article of the fifth lesson of the ninth grade Arabic textbook)تحلیل محتوای شاخص های سند تحول بنیادین در کتب درسی (بررسی موردی درس پنجم کتاب عربی پایه نهم)2292581489FAزهراسعیدیمدرس گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه واحد شهید باهنر تهرانعاطفهعبدی لیفکوئیدانشجو معلم رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان. پردیس نسیبه تهران واحد شهید باهنر0000-0002-9871-4516Journal Article20200724In recent years, with the approval of the Fundamental Transformation Document and the National Curriculum and the Arabic Curriculum Guide, which is a roadmap for writing Arabic textbooks, we are witnessing extensive changes in the content of newly authored Arabic textbooks. The most important purpose of this research is to show how the indicators of the document of fundamental change have shown themselves in the fifth lesson of the ninth grade Arabic book. This research has been done by adopting a descriptive goal using quantitative methodology and using content analysis method by selecting the ninth grade Arabic book as a sample. The results of the fifth lesson of the ninth grade Arabic textbook showed that from the perspective of the document of fundamental change, the most attention was focused on the field of worship and morality. Also, other results of this study showed that this lesson largely implements the text approach Axis has been successful.در سال های اخیر با تصویب سند تحوّل بنیادین و برنامه درسی ملّی و راهنمای برنامه درسی عربی که نقشه راه برای تالیف کتب درسی عربی است، شاهد تغییرات گسترده در محتوای کتاب های درسی عربی جدید التالیف هستیم. مهم ترین هدف این تحقیق این است که نشان دهد شاخص های سند تحول بنیادین به چه شکل خود را در درس پنجم کتاب عربی پایه نهم نشان داده است. این پژوهش با اتخاذ یک هدف توصیفی با استفاده از روش شناسی کمّی و استفاده از روش تحلیل محتوا با انتخاب کتاب عربی پایه نهم به عنوان نمونه انجام شده است. با بررسی که از درس پنجم کتاب عربی پایه نهم صورت گرفت نتایج نشان داد که از منظر سند تحول بنیادین، بیشترین توجه، معطوف به ساحت عبادی و اخلاقی بوده است همچنین نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که این درس تا حد زیادی در اجرای رویکرد متن محور موفق بوده است.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1489_e36a658364234a012c5e82a49bff9134.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب2783-512X2220200822Drawing the utopia of Ahmad Matar based on the dominant aspect approach of formalistsترسیم آرمانشهر احمد مطر با تکیه بر رویکرد وجه غالب فرمالیست ها2592821462FAمحسنخدامیرئیس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید بهشتی اقلیدسید مهدیموسوی نیادانشجو دوره دکترا دانشگاه سلمان فارسی کازرونJournal Article20200902Today's poetry, in addition to preserving its former mission, is a tool in the hands of thinkers in human societies to fight against shortcomings and inaccuracies by relying on it. The Iraqi poet, Ahmed Matar, who is one of the penmen using the weapon of speech to enlighten, motivate, and persuade the members of the society, and to expose the oppressors in order to build an ideal society. Formalists study poetry from a psychological and linguistic points of view. One of the common terms in the research of this group is the dominant aspect, which is briefly referred to the comprehensive highlight of the poet's poems. The present article examined Ahmed Matar's poetry from this perspective and concluded with the following conclusions: The predominant aspect of his poetry, in terms of topic, struggles against inequality; and in terms of thought, is an idealism in accordance with the poet's beliefs. His idealism in depicting the dreamy utopia that he introduces through his poems is the product of the political crises of the time and place in which he lived, and the introduction of its various aspects stems from his moralization and poetic mission. A land whose aspects are realized with the same obsession and strictness that Ahmed Matar wants as if it could not be achieved in the outside worldشعر امروز علاوه بر حفظ رسالت پیشین خود، ابزاری است در دست اندیشمندان جوامع بشری تا با تکیه بر آن به مبارزه علیه کاستی ها و ناراستی ها دست یازند. احمد مطر، شاعر عراقی، از سخنورانی است که در جهت ساختن جامعه ای آرمانی، برای روشنگری و افشای دست زورگویان همچنین ترغیب و انگیزانندن آحاد جامعه، از سلاح سخن بهره می گیرد. فرمالیست ها شعر را با نگاه روانشناسانه و زبانشناسانه مورد مطالعه قرار می دهند. یکی از اصطلاحات رایج در تحقیقات این گروه وجه غالب است که به طور خلاصه، به نقطه برجسته ی جامع سروده های شاعر گفته می شود. مقاله حاضر شعر احمد مطر را از این منظر مورد بررسی قرار داده و در پایان بدین نتایج دست یافته است: وجه غالب شعر او از نظر موضوع، مبارزه با نابرابری و از نظر اندیشه، آرمان گرایی مطابق باورهای شاعر است. آرمان گرایی او در ترسیم آن آرمانشهر رویایی که او در خلال سروده هایش معرفی می کند زاییده ی بحران های سیاسی زمان و مکانی است که شاعر در آن می زید و معرفی وجوه مختلف آن، برآمده از اخلاق مداری و رسالت شاعرانه اوست. سرزمینی که تحقق جوانب آن با همان وسواس و سخت گیری که مورد نظر احمد مطر است گویی در عالم خارج تحقق یافتنی نیست.https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1462_dfe222ffa637ede1a7e0ce1c55579371.pdf