نمایه نویسندگان

آ

  • آقائی، مهرداد راهکارهایی برای بهبود آموزش زبان عربی در مدارس متوسطه ایران [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 91-106]

ا

  • ابراهیمی اورنگ، اکبر نقد و .بررسی محتوای کتب درسی عربی دوره دوم متوسطه دوم از نظر زبانشناسی. [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 196-213]
  • ابراهیمی اورنگ، اکبر دراسة مضامین المقاومة فی شعر محمود درویش وطاهره صفارزاده [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 183-198]
  • احمدپناه، سید مصطفی شخصیت‌پردازی چهره‌های مقاومت در رمان ذاکرة الجسد احلام مستغانمی [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 68-81]
  • احمدی، قادر نقد و .بررسی محتوای کتب درسی عربی دوره دوم متوسطه دوم از نظر زبانشناسی. [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 196-213]
  • احمدی، قادر دراسة مضامین المقاومة فی شعر محمود درویش وطاهره صفارزاده [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 183-198]
  • احمدی، قادر بررسی حوزه معنایی و زبانشناسی موادّ «حسب»، «ریب»، «شکک»، «ظنن» و «یقن» و ارتباط آنها با مفهوم عقل در قرآن [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 5-23]
  • اشتاء، زهراالسادات تحلیل و نقد محتوای کتاب «عربی، زبان قرآن (3) و(2)» پایه یازدهم و دوازدهم(رشته‌های علوم تجربی-ریاضی) «براساس نظریه تایلر در بررسی ملاک‌های سازماندهی محتوا» [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 5-22]
  • اصغرپور، حسین الصحافة وأثرها فی الأدب العربی المعاصر فی مصر بین 1798- 2000 [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 169-182]
  • اصغرپور، سیامک نقد و ارزیابی مقاله «علاقة اللفظ بالمعنی وتعلیم العربیّة» [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 193-207]
  • اصغری، عاطفه نقد و ارزیابی مقاله «علاقة اللفظ بالمعنی وتعلیم العربیّة» [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 193-207]
  • اصغری، عاطفه الصحافة وأثرها فی الأدب العربی المعاصر فی مصر بین 1798- 2000 [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 169-182]
  • افضلی، علی بررسی ترجمة مقوله های فرهنگیِ رمان عربی بر اساس نظریة لارنس ونوتی (مورد پژوهی: ترجمة فارسیِ رمانِ عرس الزّین) [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 83-106]
  • اقدامی، یداله خوانشی تطبیقی در آثار " حی ابن یقظان" ابن طفیل و " امیل " روسو برای استنتاج نسبت میان طبیعت و تربیت [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 99-118]
  • اکبر کرکاسی، مائده بررسی ترجمة مقوله های فرهنگیِ رمان عربی بر اساس نظریة لارنس ونوتی (مورد پژوهی: ترجمة فارسیِ رمانِ عرس الزّین) [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 83-106]
  • اکبری سلطانباجی، فاطمه آسیب‌شناسی علل ضعف دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی در درس صرف؛ مطالعۀ موردی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 157-172]
  • اکبری سلطانباجی، فاطمه بررسی میزان علاقه به رشتۀ تحصیلی و آیندۀ شغلی در میان دانشجویان گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 157-170]
  • اکبری سلطانباجی، فاطمه علل بی‌انگیزگی و ضعف دانش‌آموزانِ مقطع دومِ متوسطه در درس عربی از دیدگاه معلمان ناحیۀ سه شهر قم [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 62-87]
  • المعشنی، محمد بن سالم الترجمة والتعریب فی العصر العباسی وانعکاساتها على معاجم العربیة [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 203-251]
  • المیاحی، أسعد عباس کاظم المقابل اللغوی المعاصر لما انفرد به القرآن الکریم (الجذور المبدوءة بحرف الخاء أنموذجاً) [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 154-163]
  • الیاسی مفرد، حسین تحلیل گفتمان انتقادی «سازش» با تکیه بر رویکرد لاکلا و موف، مطالعه موردی: روزنامه عکاظ [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 173-192]
  • امامنی، مدینه تقریری نو بر ولایت أمیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) با تکیه بر ترکیب واژه‌ی «کافّة» در آیه 28 سوره سبأ [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 137-155]
  • ایزددوست، رویا داستان پردازی در شعر رومانتیک احمد زکی ابوشادی [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 13-34]

ب

  • باادب برزگر، اعظم معناشناسی توصیفی ماده «خلف» در قرآن کریم بر محور روابط همنشینی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 46-61]
  • باغبانی، رضوان واکاوی ساحت‌های تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 72-82]
  • بامدادی، بهروز رویکرد غوطه‌وری تعاملی و اثربخشی آن به‌عنوان یک استراتژی جهانی در آموزش زبان عربی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 139-153]
  • باوان پوری، مسعود آسیب‌شناسی علل ضعف دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی در درس صرف؛ مطالعۀ موردی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 157-172]
  • باوان پوری، مسعود بررسی میزان علاقه به رشتۀ تحصیلی و آیندۀ شغلی در میان دانشجویان گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 157-170]
  • باوان پوری، مسعود علل بی‌انگیزگی و ضعف دانش‌آموزانِ مقطع دومِ متوسطه در درس عربی از دیدگاه معلمان ناحیۀ سه شهر قم [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 62-87]
  • باوان پوری، مسعود شخصیت‌پردازی چهره‌های مقاومت در رمان ذاکرة الجسد احلام مستغانمی [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 68-81]
  • باوی، عبدالحسین زیباشناختی درون‌مایه‌های شعرکودک‌ونوجوان قطری- نمونه پژوهش- شعر حصه العوضی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 25-45]
  • بلاوی، رسول واکاوی تطبیقی عناصر روایت‌ در شعر کودکانه بر اساس الگوی پراپ (مطالعۀ موردی دو مجموعۀ «روستای من نعیریه» سلیمان عیسی و «ساعت بدون تیک‌تاک» مهدی مرادی) [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 131-147]
  • به رقم، نعمت اله چالش های شیوه های آموزش نحو عربی در دانشگاه ها [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 243-257]
  • بیات، زهرا تقریری نو بر ولایت أمیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) با تکیه بر ترکیب واژه‌ی «کافّة» در آیه 28 سوره سبأ [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 137-155]

پ

  • پارسایی، محبوبه بررسی و تحلیل ارتباطات غیر کلامی در شعر احمد مطر [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 147-168]
  • پروینی، خلیل واژگان نوظهور در فرهنگ لغت‌های معاصر زبان عربی (پژوهش در دو فرهنگ لغت «المکنز الکبیر» و «المعجم الوسیط») [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 42-60]

ت

  • تقی زاده، هدایت الله موانع یادگیری مهارت های چهارگانه زبان عربی و ارتقاء انگیزش با تکیه بر رویکرد مغز محوری(مطالعه موردی؛دانش آموزان دبیرستان تربیت منطقه 15 تهران) [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 59-81]
  • تقی زاده، هدایت الله نقش کارورزی در رشد حرفه‌ای مرتبط با آموزش زبان عربی [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 223-242]
  • توکلی محمدی، محمودرضا نگاهی به کارآمدی راهبردهای نوین آموزش زبان عربی در ایران [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 171-186]

ج

  • جابری اردکانی، سیدناصر واکاوی تطبیقی عناصر روایت‌ در شعر کودکانه بر اساس الگوی پراپ (مطالعۀ موردی دو مجموعۀ «روستای من نعیریه» سلیمان عیسی و «ساعت بدون تیک‌تاک» مهدی مرادی) [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 131-147]
  • جابری نصر، احمد پیرنگ در داستان های یعقوب شارونی (مطالعه موردی«سراللحیه البیضاء») [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 41-56]
  • جافرنوده، محمّد «تحلیل محتوای کیفی اشعار جنبش 14 فوریه بحرین» [(مقالات آماده انتشار)]
  • جرفی، حسن بررسی رابطه خلاقیت طراحی واحد یادگیری درس عربی با مهارت آفرینی دانشجویان در رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت فاطمه زهرا (س) اهواز [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 129-147]
  • جعفری ندوشن، مهدیه بررسی ساختار نحوی و بلاغی " لیت" در قرآن کریم [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 113-128]
  • جلیلی، جلیل بررسی حوزه معنایی و زبانشناسی موادّ «حسب»، «ریب»، «شکک»، «ظنن» و «یقن» و ارتباط آنها با مفهوم عقل در قرآن [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 5-23]

ح

  • حاجی رجبی، نفیسه تعهد در اشعار محمد جواد جزایری [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 23-42]
  • حسن نژاد، محمد کارکرد دلالتی ضمایر در رثائیات حسینی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 9-24]
  • حسن نژاد، محمد تحلیل میهن‌دوستی و آزادی‌خواهی در اشعار احمد محرم [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 53-67]

خ

  • خدامی، محسن ترسیم آرمانشهر احمد مطر با تکیه بر رویکرد وجه غالب فرمالیست ها [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 259-282]
  • خدامی، محسن بررسی سیمای معشوق در شعر ابن فارض [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 111-130]

د

  • دهقان، مهتاب واکاوی تطبیقی عناصر روایت‌ در شعر کودکانه بر اساس الگوی پراپ (مطالعۀ موردی دو مجموعۀ «روستای من نعیریه» سلیمان عیسی و «ساعت بدون تیک‌تاک» مهدی مرادی) [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 131-147]
  • دهقانی، آمنه بررسی سیمای معشوق در شعر ابن فارض [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 111-130]
  • دهقانی، سمانه واکاوی سبک‌شناسانه‌ در قصیده‌ی «الجسر» از محمود درویش براساس ادبیات پایداری [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 88-104]

ر

  • رحمانی، اسحاق تحلیل محتوای کتاب «عربی زبان قرآن پایه هفتم، متوسطه اول» از منظر میزان انطباق تمارین کتاب با برنامه درسی و رویکرد ارتباطی آموزش زبان (مورد پژوهشی: مجموع تمارین کتاب) [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 145-162]
  • رسولی، حجت بررسی نقش حازم قرطاجنی در انتقال بوطیقای یونانی به حوزۀ بلاغت اسلامی (با تکیه‌بر کتاب منهاج البلغاء و سراج الأدباء) [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 93-110]
  • رسولی نژاد، مصطفی تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 187-202]
  • رضائی منش، معصومه بررسی علم در نهج‌البلاغه از منظر‌ تقابل و هم‌معنائی واژگانی [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 149-148]
  • رضایی، محسن بررسی تأثیر آموزش زبان عربی بر انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان براساس الگوی تدریس مشارکتی «جیگ ساو» [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 148-156]
  • رنجبر، فهیمه بررسی حوزه معنایی و زبانشناسی موادّ «حسب»، «ریب»، «شکک»، «ظنن» و «یقن» و ارتباط آنها با مفهوم عقل در قرآن [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 5-23]

ز

  • زلالی، مهسا تحلیل محتوای کتاب «عربی زبان قرآن پایه هفتم، متوسطه اول» از منظر میزان انطباق تمارین کتاب با برنامه درسی و رویکرد ارتباطی آموزش زبان (مورد پژوهشی: مجموع تمارین کتاب) [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 145-162]
  • زمانی، مهدیه نقد و بررسی میزان تطابق متن‌های زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 139-157]
  • زودرنج، صدیقه بررسی نشانه شناختی واژه «خشوع» در قرآن کریم [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 61-78]
  • زینال زاده، وحید الصحافة وأثرها فی الأدب العربی المعاصر فی مصر بین 1798- 2000 [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 169-182]

س

  • سعیدی، زهرا تحلیل محتوای شاخص های سند تحول بنیادین در کتب درسی (بررسی موردی درس پنجم کتاب عربی پایه نهم) [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 229-258]
  • سلیمی نژاد، فهیمه چالش‌های درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار) [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 57-71]
  • سیفی، طیبه تحلیل و نقد محتوای کتاب «عربی، زبان قرآن (3) و(2)» پایه یازدهم و دوازدهم(رشته‌های علوم تجربی-ریاضی) «براساس نظریه تایلر در بررسی ملاک‌های سازماندهی محتوا» [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 5-22]

ش

  • شاه وردی، امین ویژگی‌های کهن زبان عربی در قیاس با اکدی [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 23-40]
  • شربتدار، حسن علی واکاوی اشتراکات موضوعی ولفظی در دو قصیده لامیه شنفری و طغرایی [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 127-146]
  • شفائی، مهدی رویکرد غوطه‌وری تعاملی و اثربخشی آن به‌عنوان یک استراتژی جهانی در آموزش زبان عربی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 139-153]
  • شفائی، مهدی بررسی چالش‌ها و راه‌کارهای آموزش مجازی درس عربی در ایام کرونا [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 23-37]
  • شفائی، مهدی نقد و .بررسی محتوای کتب درسی عربی دوره دوم متوسطه دوم از نظر زبانشناسی. [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 196-213]
  • شفائی، مهدی دراسة مضامین المقاومة فی شعر محمود درویش وطاهره صفارزاده [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 183-198]
  • شیروانی، داود بررسی نقش حازم قرطاجنی در انتقال بوطیقای یونانی به حوزۀ بلاغت اسلامی (با تکیه‌بر کتاب منهاج البلغاء و سراج الأدباء) [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 93-110]
  • شیروانی، داود خوانشی زیباشناختی از آرای نقدی شفیعی کدکنی و عزالدین اسماعیل به موسیقی شعر [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 121-138]

ص

  • صادقی، سید جعفر متدهای بیانی و هنری زبان قرآن در پرتو اسالیب بلاغی [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 24-42]
  • صالحی، سمیه تأملی بر مهم‏ترین اشتراکات تربیت دینی در شعر متنبی و صفی الدین الحلّی [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 107-135]
  • صالحی شبلیزی، مسعود مقایسه دو روش آموزش هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی بر روی التزام تحصیلی و خرده مقیاس های آن در دانشجویان پسر رشته عربی دانشگاه فرهنگیان خوزستان [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 119-144]
  • صحرایی سرمزده، قاطمه تصویر عفت وپاکدامنی زن در آیینه ی شعر جاهلی [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 203-228]
  • صفاری، فرشته تأملی بر مهم‏ترین اشتراکات تربیت دینی در شعر متنبی و صفی الدین الحلّی [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 107-135]
  • صیادی، صادق آسیب‌شناسی علل ضعف دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی در درس صرف؛ مطالعۀ موردی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 157-172]
  • صیامی، معصومه نگاهی به کارآمدی راهبردهای نوین آموزش زبان عربی در ایران [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 171-186]

ط

  • طالب پور، دانا تجلی سویه‌های زهداندیشی در شعر و اندیشه غزال اندلسی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 105-120]
  • طالب پور، دانا چالش‌ها و موانع معادل‌یابی در برگردان‌های عربی به فارسی [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 9-22]
  • طالبی قره قشلاقی، جمال واکاوی مقوله تقابل دوگانه‌ی شهر و روستا در شعر محمد الماغوط [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 129-144]
  • طالبی قره قشلاقی، جمال واکاوی راهبردهای آموزش نحو به غیر عرب‌زبانان [(مقالات آماده انتشار)]
  • طاهری نیا، علی باقر «تحلیل محتوای کیفی اشعار جنبش 14 فوریه بحرین» [(مقالات آماده انتشار)]
  • طیبی، زینب راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 25-41]

ع

  • عباسی، نسرین بررسی و تحلیل ارتباطات غیر کلامی در شعر احمد مطر [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 147-168]
  • عباسی، نسرین نگرش ساختارگرایی به شخصیت بررسی موردی رمان الطنطوریه، اثر رضوی عاشور [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 107-126]
  • عباسی، نسرین «تحلیل محتوای کیفی اشعار جنبش 14 فوریه بحرین» [(مقالات آماده انتشار)]
  • عبدالهی، حسن تعهد در اشعار محمد جواد جزایری [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 23-42]
  • عبدی، احمد چالش‌های آموزش زبان عربی در مدارس ایران [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 184-195]
  • عبدی، صلاح الدین نگرش ساختارگرایی به شخصیت بررسی موردی رمان الطنطوریه، اثر رضوی عاشور [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 107-126]
  • عبدی لیفکوئی، عاطفه تحلیل محتوای شاخص های سند تحول بنیادین در کتب درسی (بررسی موردی درس پنجم کتاب عربی پایه نهم) [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 229-258]
  • عبیات، عاطی اندیشه های آسان سازی نحو از دیدگاه نحویان معاصر [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 35-57]
  • عبیات، عاطی واکاوی مقوله تقابل دوگانه‌ی شهر و روستا در شعر محمد الماغوط [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 129-144]
  • عچرش، خیریه پیرنگ در داستان های یعقوب شارونی (مطالعه موردی«سراللحیه البیضاء») [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 41-56]
  • علیاری، ناصر بررسی چالش‌ها و راه‌کارهای آموزش مجازی درس عربی در ایام کرونا [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 23-37]
  • علی پور، فاطمه آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان به روش ترکیبی (با ارائه الگویی مبتنی بر موک) [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 43-56]
  • عموری، جعفر اندیشه های آسان سازی نحو از دیدگاه نحویان معاصر [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 35-57]
  • عموری، نعیم تحلیل مؤلفه‌های ادبیات پایداری در رمان « رجال فی الشمس» اثر غسان کنفانی [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 59-77]
  • عموری، نعیم مولفه های پایداری در مجموعه داستانی "حدث ذات جدار" اثر سناء الشعلان [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 13-22]
  • عودة هاشم النور، حسین أصل اللغة مقاربة لسانیة [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 177-193]

غ

  • غافلی، جمال بررسی جلوه های میهن دوستی و دعوت به همبستگی در اشعار هشام الجخ [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 43-58]

ف

  • فاطمی دوست، علی چگونگی جذابیت‌بخشی و فعال‌سازی کلاس درس عربی [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 183-202]
  • فرخی، زهرا تحلیل گفتمان انتقادی قصیده النسر سروده عمر ابو ریشه بر اساس الگوی نورمن فرکلاف [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 71-90]
  • فرزانه، محمد نگاهی به کارآمدی راهبردهای نوین آموزش زبان عربی در ایران [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 171-186]
  • فضل، حسن روش‌ها و راهبردها برای تدریس و تفهیم بهتر و بیشتر زبان عربی به فراگیران [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 41-66]

ق

  • قائمی، مرتضی بررسی نشانه شناختی واژه «خشوع» در قرآن کریم [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 61-78]
  • قاسمی، طاهر " المناهی اللفظیة و السخریة فی شعر مظفر النواب بدراسة دلالیة و لغویة " [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 214-237]
  • قاسمی، طاهر مفردات الأصوات القرآن الکریم بین العلم و اللغة [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 199-215]
  • قاسمی، طاهر راهکارهایی برای بهبود آموزش زبان عربی در مدارس متوسطه ایران [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 91-106]
  • قاسمی، طاهر مقارنة الأمثال الشّعبیّة بین العربیّة و الکُردیّة موضوعیّاً ( أمثال الأخلاقیّة و الإجتماعیّة ) [(مقالات آماده انتشار)]
  • قاسمی اصل، زینب تحلیل گفتمان انتقادی «سازش» با تکیه بر رویکرد لاکلا و موف، مطالعه موردی: روزنامه عکاظ [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 173-192]

ک

  • کاظم علیلو، سهیلا بررسی میزان علاقه به رشتۀ تحصیلی و آیندۀ شغلی در میان دانشجویان گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 157-170]
  • کاظمی تبار، محمدعلی واکاوی نقش عوامل نحوی در ترجمه قرآن [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 102-127]
  • کاظمی تبار، محمدعلی آموزش زبان عربی بر پایه اصول روان شناختی [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 67-82]
  • کاظمی تبار، محمدعلی معناشناسی توصیفی ماده «خلف» در قرآن کریم بر محور روابط همنشینی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 46-61]
  • کاوسی، سبحان چالش‌های درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار) [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 57-71]
  • کاوه نوش آبادی، علیرضا ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا»؛ چالش ها و فرصتها [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 209-222]
  • کشاورز، حبیب تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 187-202]
  • کعب عمیر، مالک روش‌های نوین آموزش زبان عربی در دو مقطع متوسطه [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 79-97]
  • کمالی نهاد، علی اکبر خوانشی زیباشناختی از آرای نقدی شفیعی کدکنی و عزالدین اسماعیل به موسیقی شعر [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 121-138]

گ

  • گلزارخجسته، ابوذر بررسی نشانه شناختی واژه «خشوع» در قرآن کریم [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 61-78]
  • گلزارخجسته، ابوذر جستاری در فرایند معادل یابی ساختارهای قسم در ترجمۀ قرآن [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 79-92]

ل

  • لطفی مفرد نیاسری، فاطمه ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا»؛ چالش ها و فرصتها [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 209-222]

م

  • متولی، حدیثه شخصیت‌پردازی چهره‌های مقاومت در رمان ذاکرة الجسد احلام مستغانمی [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 68-81]
  • مجدم، مینا مولفه های پایداری در مجموعه داستانی "حدث ذات جدار" اثر سناء الشعلان [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 13-22]
  • مجیدی، حسن بررسی فرایند آموزش زبان عربی در کشورهای اروپایی [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 38-52]
  • محمودی، اعظم منشأ آموزه های اخلاقی در شعر معاصر عرب [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 83-101]
  • محمودی، اعظم آموزش عربی در دانشگاه فرهنگیان به روش ترکیبی (با ارائه الگویی مبتنی بر موک) [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 43-56]
  • محمودی، فرزانه «تحلیل محتوای کیفی اشعار جنبش 14 فوریه بحرین» [(مقالات آماده انتشار)]
  • مسبوق، سید مهدی جستاری در فرایند معادل یابی ساختارهای قسم در ترجمۀ قرآن [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 79-92]
  • معصوم پور، سارا مقایسه رویکرد فهد العسکر و پروین اعتصامی به مسائل اجتماعی [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 82-96]
  • مقبلی نیشابور، ملیحه مدیریت کلاس به سبک بازی و سرگرمی گامی نوین جهت افزایش انگیزه در درس عربی [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 169-181]
  • مقدسی، یوسف متدهای بیانی و هنری زبان قرآن در پرتو اسالیب بلاغی [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 24-42]
  • ملا ابراهیمی، عزت خوانشی بر قصیدة سرود باران (أنشودة المطر) سروده‌ی بدر شاکر السیاب از منظر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 97-112]
  • ملا ابراهیمی، عزت تحلیل گفتمان انتقادی قصیده النسر سروده عمر ابو ریشه بر اساس الگوی نورمن فرکلاف [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 71-90]
  • ملایی، علی اکبر مقایسه رویکرد فهد العسکر و پروین اعتصامی به مسائل اجتماعی [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 82-96]
  • ملایی، علی اکبر تحلیل زبان بدن در رمان "الشحاذ" اثر نجیب محفوظ بر اساس نظریه پل اکمن و والس فریسن با سه رویکرد (منشأ، رمزگذاری، کاربرد) [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 57-70]
  • ملایی، علی اکبر تحلیل کیفیّت هنری صور خیال در غزل های ابوتمّام [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 98-117]
  • منظری، محمود بررسی رابطه خلاقیت طراحی واحد یادگیری درس عربی با مهارت آفرینی دانشجویان در رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت فاطمه زهرا (س) اهواز [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 129-147]
  • مهدی، سید هیمن نقد و بررسی میزان تطابق متن‌های زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 139-157]
  • مهدی زاده، مهناز بلاغت پدیده های صرفی در قرآن کریم (فراهنجاری در برخی پدیده های صرفی قرآن کریم) [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 13-39]
  • مهماندوست، حمید رویکرد غوطه‌وری تعاملی و اثربخشی آن به‌عنوان یک استراتژی جهانی در آموزش زبان عربی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 139-153]
  • موحدزاده، فاطمه علل بی‌انگیزگی و ضعف دانش‌آموزانِ مقطع دومِ متوسطه در درس عربی از دیدگاه معلمان ناحیۀ سه شهر قم [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 62-87]
  • موسوی، مریم السادات تقریری نو بر ولایت أمیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) با تکیه بر ترکیب واژه‌ی «کافّة» در آیه 28 سوره سبأ [دوره 3، شماره 3، 1400، صفحه 137-155]
  • موسوی نیا، سید مهدی ترسیم آرمانشهر احمد مطر با تکیه بر رویکرد وجه غالب فرمالیست ها [دوره 2، شماره 2، 1399، صفحه 259-282]
  • میراحمدی، سید رضا تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 187-202]

ن

  • ناصری سراب بادیه، احسان تحلیل اجتماعی عناصر رمان طوق الطهاره از محمد حسن علوان با توجه ویژه به تکنیک‌های روایتگری و زاویه دیدِ اول شخص داستان [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 163-183]
  • ناصری سراب بادیه، احسان تحلیل سیاسی اجتماعی خطبه البتراء بر اساس مفهوم کرونوتوپ نظریه منطق مکالمه‌ای میخائیل باختین [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 83-97]
  • ناظمیان، رضا واکاوی سبک‌شناسانه‌ در قصیده‌ی «الجسر» از محمود درویش براساس ادبیات پایداری [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 88-104]
  • نجاتی فلاح، سید حسین تحلیل مؤلفه‌های ادبیات پایداری در رمان « رجال فی الشمس» اثر غسان کنفانی [دوره 1، شماره 1، 1398، صفحه 59-77]
  • نجارپوریان، علی تحلیل کیفیّت هنری صور خیال در غزل های ابوتمّام [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 98-117]
  • نصیحت، ناهید واکاوی ساحت‌های تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 72-82]
  • نورائی نیا، زهره خوانشی بر قصیدة سرود باران (أنشودة المطر) سروده‌ی بدر شاکر السیاب از منظر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 97-112]
  • نویدی، عبدالوحید کارکرد دلالتی ضمایر در رثائیات حسینی [دوره 4، شماره 1، 1401، صفحه 9-24]

و

  • ورناصری قندعلی، زینب پیرنگ در داستان های یعقوب شارونی (مطالعه موردی«سراللحیه البیضاء») [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 41-56]

ه

  • هوشنگی ماهر، پرنیان واژگان نوظهور در فرهنگ لغت‌های معاصر زبان عربی (پژوهش در دو فرهنگ لغت «المکنز الکبیر» و «المعجم الوسیط») [دوره 3، شماره 4، 1400، صفحه 42-60]
  • هوشیار، یاسر نقد و بررسی میزان تطابق متن‌های زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 139-157]

ی

  • یزدانی، حبیب الله بررسی نوستالوژی دوری از معشوق در معلقۀ امرءالقیس کِندی شاعر جاهلی عرب [دوره 5، شماره 2، 1402، صفحه 118-138]
  • یعقوبی، محمد چالش‌های آموزش زبان عربی در مدارس ایران [دوره 4، شماره 2، 1401، صفحه 184-195]
  • یوسفی، فاطمه تحلیل زبان بدن در رمان "الشحاذ" اثر نجیب محفوظ بر اساس نظریه پل اکمن و والس فریسن با سه رویکرد (منشأ، رمزگذاری، کاربرد) [دوره 5، شماره 1، 1402، صفحه 57-70]