راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه فرهنگیان استان قم

چکیده

 بنا بر اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ازآنجاکه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی، عربی است و ادبیات فارسی به‌طور کامل با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاس­ها و در همه رشته­ها تدریس شود. با توجه به جایگاه آموزش‌وپرورش در تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص و انتقال ارزش­های اسلامی به نسل­های بعد، تلاش مستمر در تقویت مبانی، روش­های آموزش و یادگیری زبان عربی متناسب با سند جامع علمی کشور و اسناد بالادستی و جهت‌دهی امکانات و منابع به‌سوی دانش و مهارت تخصصی آموزش زبان عربی تلاشی بایسته است. نوشتار حاضر با روش کتابخانه­ای در گردآوری داده­ها و روش تحقیق توصیفی– تحلیلی در پردازش اطلاعات سامان یافته است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که آموزش پرسش ­محور، گروه ­محور، آموزش مبتنی بر تفاوت‌های فردی، آموزش بهره­مند از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش مبتنی بر بازی، یادگیری متکی بر تفکر انتقادی و آموزش مبتنی بر فهم متن با قید دینی از راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه است.

کلیدواژه‌ها