TY - JOUR ID - 2083 TI - راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه JO - پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب JA - ALLE LA - fa SN - 2783-512X AU - طیبی, زینب AD - عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه فرهنگیان استان قم Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 4 SP - 25 EP - 41 KW - آموزش زبان عربی KW - راهبرد KW - یادگیری اثربخش KW - آموزش‌وپرورش DO - N2 -  بنا بر اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ازآنجاکه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی، عربی است و ادبیات فارسی به‌طور کامل با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاس­ها و در همه رشته­ها تدریس شود. با توجه به جایگاه آموزش‌وپرورش در تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص و انتقال ارزش­های اسلامی به نسل­های بعد، تلاش مستمر در تقویت مبانی، روش­های آموزش و یادگیری زبان عربی متناسب با سند جامع علمی کشور و اسناد بالادستی و جهت‌دهی امکانات و منابع به‌سوی دانش و مهارت تخصصی آموزش زبان عربی تلاشی بایسته است. نوشتار حاضر با روش کتابخانه­ای در گردآوری داده­ها و روش تحقیق توصیفی– تحلیلی در پردازش اطلاعات سامان یافته است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که آموزش پرسش ­محور، گروه ­محور، آموزش مبتنی بر تفاوت‌های فردی، آموزش بهره­مند از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش مبتنی بر بازی، یادگیری متکی بر تفکر انتقادی و آموزش مبتنی بر فهم متن با قید دینی از راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه است. UR - https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_2083.html L1 - https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_2083_e5ffbfbc934c0b976a10371f96802895.pdf ER -