%0 Journal Article %T تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی %J پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2783-512X %A رسولی نژاد, مصطفی %A میراحمدی, سید رضا %A کشاورز, حبیب %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 3 %N 4 %P 187-202 %! تأثیر تداخل زبانی مثبت در یادگیری زبان عربی %K تشابهات میان زبانی %K تداخل زبانی %K تداخل مثبت %K آموزش زبان عربی %R %X ارتباط بین ایران و کشورهای عربی و وام‌گیری از زبان‌های یکدیگر باعث بروز بسیاری از تشابهات در نظام زبانی فارسی و عربی شده است. از جمله مسائل مهم به وجود آمده دراین‌ارتباط، پدیده «تداخل زبانی» است که در هنگام استفاده از زبان عربی پدیدار شده و بر فرایند آموزش و یادگیری زبان عربی تأثیر می‌گذارد. تداخل موجود بین این دو زبان، دو تأثیر مثبت و منفی به همراه دارد. با وجود تأثیرات منفی تداخل، به‌منظور تسهیل در امر آموزش و یادگیری زبان عربی می‌توان از جنبه‌های مثبت این پدیده بهره کافی گرفت. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی با هدف تبیین تداخل مثبت زبانی، به استخراج تشابهات موجود در واج، واژگان و دستور دو زبان و مقایسۀ آن‌ها پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که بسیاری از واژگان عربی در فارسی دچار تغییر یا تحول معنایی نشده و معنایی یکسان در دو زبان دارند. این عدم تغییر و تحول معنایی باعث یادگیری آسان‌تر برخی واژگان دخیل خواهد شد. از طرفی برخی تشابهات دستوری در دو زبان وجود دارد که با بهره‌گیری اساتید و مدرسان زبان عربی از این تداخلات دستوری مشابه و موجود بین دو زبان، فرایند آموزش تسهیل می‌شود. یادگیرندۀ زبان دوم همیشه دنبال راهی می‌گردد که یادگیری را برای خود آسان‌تر و جذّاب کند؛ بنابراین با استفاده بیشتر از این تشابهات و یادآوری آن به یادگیرنده در هنگام آموزش، رغبت وی به یادگیری زبان عربی افزون‌تر خواهد شد. %U https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_2094_94ed9b2a555bd37571cebad3392cc04b.pdf