@article { author = {rezaei, mohsen}, title = {Investigating the effect of Arabic language teaching with Jig Sao participatory teaching model on students' academic achievement motivation}, journal = {Arabic Language and Literature Education}, volume = {3}, number = {4}, pages = {148-156}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-512X}, eissn = {2717-4379}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effect of Arabic language teaching with Jig Sao participatory teaching model on the academic achievement motivation of ninth grade students. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with experimental and control groups. The statistical population was all male students studying in the ninth grade of Harsin city. To achieve this goal, first a sample of 30 people was selected by multi-stage cluster random sampling and then divided into experimental and control groups. The research tool was Wellernd motivational questionnaire. Pre-test of academic motivation was performed by the researcher in two experimental and control groups. In the experimental group, the teacher first presented his her lesson to the students and used the Jig Saw participatory teaching model as a complement to the taught concept. In the control group, he used his usual method to teach the concepts of the Arabic language. The academic motivation test was performed by the researcher and the data were analyzed using Spss software. Data analysis using repeated measures showed that after training there is a significant difference in the results of academic achievement motivation of the experimental group compared to the control group. The effect of repetition with a value of F equal to 37.57 at the level (p ≥ 0.001) is significant. The findings of this study generally confirmed the validity and reliability of the Jig Sao participatory education program as an effective tool to increase students' motivation for academic achievement.}, keywords = {Teaching Pattern,Jig Sao,Motivation,academic achievement,Collaborative Learning}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش زبان عربی بر انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان براساس الگوی تدریس مشارکتی «جیگ ساو»}, abstract_fa = { این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش زبان عربی با الگوی تدریس مشارکتی جیگ ساو بر انگیزه­ی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه نهم متوسطه اول انجام گرفته است. روش پژوهش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل پایه نهم متوسطه اول شهرستان هرسین است. برای دستیابی به این هدف نخست یک نمونه 30 نفری به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد سپس به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزشی ولرند است. پیش‌آزمون انگیزش تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر به اجرا درآمد. در گروه آزمایش، ابتدا معلم درس خود را به‌طور کامل به دانش‌آموزان ارائه کرد و از الگوی تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده نمود و در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم زبان عربی، به روش معمول خود عمل کرد. در ادامه پس‌آزمون انگیزش تحصیلی توسط پژوهشگر اجرا و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss بررسی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تکرار اندازه­گیری نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معناداری در نتایج حاصل از انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد اثر تکرار با مقدار F برابر با 57/37 که در سطح (p ≥ 0.001) معنادار است. یافته‌های این پژوهش درمجموع اعتبار و اعتمادپذیری برنامه آموزش به شیوه تدریس مشارکتی جیگ ساو به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش انگیزه­ی پیشرفت تحصیلی درس عربی دانش‌آموزان را مورد تائید قرار داد.}, keywords_fa = {الگوی تدریس,جیگ ساو,انگیزش,پیشرفت تحصیلی,یادگیری مشارکتی}, url = {https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_2090.html}, eprint = {https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_2090_a9dc1d6259d7e3db70cb34494b30f328.pdf} }