@article { author = {}, title = {The role of professors in increasing the academic self-efficacy of student Arabic teachers}, journal = {Arabic Language and Literature Education}, volume = {3}, number = {4}, pages = {9-24}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-512X}, eissn = {2717-4379}, doi = {}, abstract = {Over the past two decades, self-efficacy has emerged as an important motivating factor in human behavior research. This factor plays an important role in improving and enhancing the academic performance of learners. The present study tries to investigate the relationship between this motivational factor with academic success by stating the dimensions and characteristics of self-efficacy in the field of education and to explain the role of professors in strengthening and increasing the self-efficacy of Arabic student-teachers. The research method is descriptive and information analysis is qualitative. Findings show that professors of Arabic by recognizing the behavioral-emotional characteristics of students and by applying cognitive and metacognitive strategies in interaction with them can have a great impact on creating positive perceptions within them., Such as Avoiding procrastination, The desire for academic engagement and motivation for progress, Critical thinking, Problem Solving, Self-regulatory and participatory learning; And increase students' enthusiasm and motivation for courses related to this field and help improve their academic performance.}, keywords = {self-efficacy,Academic Performance,Arabic major,Master}, title_fa = {نقش استادان در افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجومعلمان رشته عربی}, abstract_fa = {در طول دو دهه گذشته خودکارآمدی به‌عنوان یک عامل انگیزشی مهم در پژوهش­های مربوط به رفتار انسان مطرح شده است. این عامل نقش به سزایی در بهبود و افزایش عملکرد تحصیلی فراگیرندگان ایفا می­کند. پژوهش پیش رو سعی دارد با بیان ابعاد و شاخصه­های خودکارآمدی درزمینۀ تحصیلی به بررسی رابطه میان این عامل انگیزشی با موفقیت تحصیلی پرداخته و نقش استادان را در تقویت و افزایش خودکارآمدی دانشجومعلمان رشته عربی تبیین نماید. شیوه پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. یافته­ها نشان می­دهد استادان رشته عربی با شناخت ویژگی­های رفتاری ـ عاطفی دانشجویان و با به‌کارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی در تعامل با آنان می‌توانند تأثیر بسیاری در ایجاد پنداره­های مثبت در درون آن­ها مانند پرهیز از اهمال­کاری، میل به درگیری تحصیلی و انگیزش پیشرفت، تفکر انتقادی، حل مسئله، خودتنظیمی و یادگیری مشارکتی داشته باشند. علاوه بر این، می­توانند شوق و انگیزه دانشجویان را نسبت به دروس مربوط به این رشته افزایش داده و به بهبود عملکرد تحصیلی آن­ها کمک نمایند.}, keywords_fa = {خودکارآمدی,عملکرد تحصیلی,رشته عربی,استاد}, url = {https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_2082.html}, eprint = {https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_2082_9b12f2943babb45a9970be30d3f189f9.pdf} }