@article { author = {saffari, fereshte and salehi, somaie}, title = {A reflection on the most important commonalities of religious education in the poetry of Al-Mutanabi and Safi al-Din al-Halli}, journal = {Arabic Language and Literature Education}, volume = {3}, number = {3}, pages = {107-135}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-512X}, eissn = {2717-4379}, doi = {}, abstract = {Due to his natural need, human beings have long been looking for a hopeful and life-creating pattern of life. A comprehensive, complete and logical program that pays special attention to his needs and guides him on the path to happiness. These needs have been answered in the heavenly religion of Islam in the form of holy books. In the poems of two Arabic poets, Mutnabi and Safi al-Din al-Hali, an example of subtle inspirations from the culture of revelation occurs, which doubles the value of their words and enhances its educational aspect. The two poets, referring to the divine word, have pointed to large parts of the science of ethics, which in addition to the educational aspect in terms of aesthetics, has also increased the influence of their words and the validity of their contents by having theological arrays. In this descriptive-analytical study, we have presented a brief analysis of the educational wisdom in their poems by selecting two poets from two different periods with the intention of spreading the divine word. A concise presentation of that sentence will lead the audience to think more.}, keywords = {Wisdom,Education,Poetry,Mutnabi,Safi al-Din al-Hali}, title_fa = {تأملی بر مهم‏ترین اشتراکات تربیت دینی در شعر متنبی و صفی الدین الحلّی}, abstract_fa = {انسان با توجه به نیاز فطری خود از دیرباز در جستجوی یک الگوی زندگی امید‏بخش و حیات آفرین بوده است. برنامه‏ای جامع، کامل و منطقی که به نیاز‏های او توجه ویژه داشته و در مسیر تحقق سعادت راهنمای او باشد. در آیین آسمانی اسلام در قالب کتب مقدس به این نیاز‏ها پاسخ گفته شده‏است. در اشعار دو شاعر عرب‏زبان متنبی و صفی الدین الحلی نمونه‏ای از الهامات ظریف از فرهنگ وحیانی رخ می‏نماید که ارزش کلام آن دو را مضاعف ساخته و جنبه‏ی تعلیمی آن را ارتقا می‏بخشد. دو شاعر با استناد به کلام الهی به بخش‏هایی وسیع از علم اخلاق اشاره داشته‏اند که علاوه بر جنبه‏ی آموزشی از حیث زیبایی‏شناسی نیز با برخورداری از آرایه‏های کلامی بر نفوذ کلامشان و اعتبار مضامینشان افزوده است. ما در این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته به قصد اشاعه‏ی کلام الهی با انتخاب دو شاعر از دو دوره‏ی مختلف به بررسی حکمت‏های تربیتی در اشعار آنان تحلیل مختصری از آن ارائه داده‏ایم، باشد که این ارائه‏ی موجز از آن کلام حکمی مخاطبین را به تأمل بیشتری سوق دهد.}, keywords_fa = {حکمت,تربیت دینی,شعر,متنبی,صفی الدین الحلی}, url = {https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1867.html}, eprint = {https://amozesharabi.cfu.ac.ir/article_1867_7ea6ca5dee973145b925e6cc47db304a.pdf} }